• Advertisement
ALLETOUW.NL

Koeling LJ80

Hoe, wat, waar, wanneer & waarom

Koeling LJ80

Berichtdoor LJ Job » ma jul 16, 2018 1:20 am

Nu de beide LJ's prima rijden en gekeurd zijn komt er af en toe een 'lijk' uit de kast vallen. Immers, ze worden met enige regelmaat gebruikt en moeten soms flinke afstanden afleggen. De koeling van de gele LJ is geregeld via een elektrische fan met een thermoswitch. Normaal gaat dat via een vin op de krukas. Nu is er wel wat te zeggen voor de gekozen elektrische oplossing, de motor komt sneller op temperatuur en koelt beter bij lage toerentallen en hoge belasting.
Probleem is echter de rechtstreekse aansturing van de elektr. fan via de thermoswitch. Met het inschakelen van die ca 15 Amp ontstaat er een flinke vlamboog. Vervolgens is de thermoswitch kapot gegaan en werkt de koeling niet goed meer -gelukkig op tijd ontdekt.
Oplossing is een nieuwe thermoswitch en een schakeling middels een relais, zodat de thermoswitch belast wordt met een handvol miliAmps ipv 15 Amp. En een controlelicht in het dashboard dat aangeeft wanneer de ventilator is ingeschakeld. Het relais zo hoog mogelijk geplaats en geseald ivm vocht. Ivm de elektrische belasting van de lichte accu en dynamo koos ik voor een hogere inschakeltemperatuur (86 ipv 82) zodat de fan efficienter is en minder vaak nodig is. Bij elkaar is het een aardig systeem voor de LJ80 om ook tijdens terreinrijden een betere koeling te garanderen. Nog beter is denk ik een aanvullende olieradiator, want een van de reserveblokken die ik meekreeg had een vastgelopen en gebroken nokkenas. De smering (vermoedelijk door oververhitting terreinrit) werkte denk ik niet meer.
LJ Job

Re: Koeling LJ80

Berichtdoor dick » ma jul 16, 2018 8:37 pm

Olie koelen kan maar is denk ik persoonlijk niet nodig.

Er kan altijd wat stuk gaan tuurlijk maar deze blokjes draaien continu 5000+ toeren.
Dus als ze 90.000km gelopen hebben zijn ze wel zo ver dat de meeste pk's wel in de salami zijn beland.
Ook hebben ze mits een schone radiator weinig last van warm worden met een orginele vin.

T meeste is kapot door dat 90%in t terrein is gebruikt dat vinden de blokjes nirt echt fijn want daarbij word t olie verversen etc niet vaak meer gedaan.en met een warme moter vol de waterbakken in en dan met een vieze radiator vol heen en weer martelen om ergens uit te komen das funest.

En t is allemaal knap oud,grootste gevaar is in mijn ogen t brandstof pompje als die inwendig lekt is t zo dat de benzine in de olie loopt dan ben je rap klaar.

Maar een blokje vinden met weinig km zonder terrein te hebben gezien is een ilusie.zelfs een coupe blokje heeft ondanks geen terrein toch de leeftijd en dus de nodige km's wel gemaakt.
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor brammie » wo jul 18, 2018 9:55 am

Olie koelen is grote onzin.
Zorgen voor een goeie radiateur en een goeie vaste fan en je hebt nooit ergens last van. :mrgreen:

Samurai radiateur is en goeie upgrade.
Electra is GEEN goeie upgrade.
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Berichtdoor LJ Job » wo jul 18, 2018 11:42 pm

Oke dat is duidelijk. Maar de elektra conversie zat al op de gele LJ, ik moest het er maar mee doen. Dan kan het maar beter goed werken ook. De andere LJ heeft de gewone vaste vin. Moet zeggen dat ik ook écht niet van plan was dat te wijzigen. De enige overweging was nog; ja-of-nee een extra oliekoeler. Afwegend van wanneer je extra koeling nodig hebt
-rijden met een flinke aanhanger
-trailrijden op een droge rotsroute
-woestijnrit met vol gas
-motorvermogen >30% opkrikken
nuchter nadenkend zal ik geen extra oliekoeler nodig hebben.
Benzine in de olie heb ik zelf ook geconstateerd is een reeel risico en dat kan zeker die vastgelopen nokkenas tot gevolg hebben gehad.
Met t inzicht van nu is dat waarschijnlijker dan oververhitting v/d olie.
Is 90.000 echt de eindstreep voor het blokje? Voor mijn gevoel loopt 't na 38 jaar nog best aardig, nauwlijks olieverbruik en redelijk (1:11) op de buitenwegen. Kan me niet voorstellen dat er maar 1.600 km/jr mee gereden is dus er zal wel 170.000 mee gereden zijn. Of 270.000. Zou dit dan motorblok nummer 2 of 3 kunnen zijn?
LJ Job

Berichtdoor brammie » do jul 19, 2018 12:45 pm

Nee zo'n blokje kan wel langer mee.
Als je op de voorgeschreven geloodde super benzine blijft rijden.
Helaas is die niet verkrijgbaar waardoor lagers maar vooral keerringen van een lj uitdrogen.
Het vermogen wordt misschien iets minder.
Daarin tegen als ik terugkijk op wat ik mijn 800cc heb laten doen 2 dagen lang met een radiateur die lekker dan lek was.
Een koppakking die voor de helft miste.
En elk half uur de motor vast van over verhitting .
Toch telkens als ik koud water in de kokende motor gooide starte hij gelijk
En liep weer als nieuw.

Het zijn super motoren.
Alleen niet de pk's die je hedendaags gewend bent :wink:
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Keer terug naar • ONDERHOUD