• Advertisement
ALLETOUW.NL

wiellager lj80

Hoe, wat, waar, wanneer & waarom

wiellager lj80

Berichtdoor LJ Job » vr okt 13, 2017 3:13 pm

Ik ben wel handig, maar behoorlijk nieuw op autotechniek. Leer veel van het forum (ook van LJ forum) maar heb als vraag:
Welke (pijp)sleutels heb ik nodig om de voorwiellagers te vervangen?
MVG huub
LJ Job

Re: wiellager lj80

Berichtdoor dick » zo okt 15, 2017 8:32 pm

Doppen 10&12 dop 19 voor de wielmoeren.
De moeren op de lagers zelf pak ik meestal met de waterpomp tang(grote)
Daar deze te diep vallen past de dop er niet op.
Zegelringtang,en een bus vet en dan ben je een eind op weg.
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor prutser » zo okt 15, 2017 9:31 pm

Na het monteren van de nieuwe lagers wiel er weer op voordat je de stofkap enzovoorts weer terugzet,met wiel erop kun je lagerspeling makkelijker voelen. De grote moer zover opdraaien tot de speling weg is en het wiel nog soepel draait.
Land Rover Discovery 1, 200 Tdi, performance intercooler, extra metertjes, verhoogde turbodruk. Conti Cross Contact 205 80 R16 .
LJ80 Q '81 restauratie project
prutser
Opperspammer

Berichtdoor brammie » ma okt 16, 2017 11:54 am

Trommels of schijfrem :mrgreen:
Trommels is de grote moer los (maat 45 ofzo) en de lagers uit de trommel rossen
Voor schijven zie dicks methode
dick schreef:Doppen 10&12 dop 19 voor de wielmoeren.
De moeren op de lagers zelf pak ik meestal met de waterpomp tang(grote)
Daar deze te diep vallen past de dop er niet op.
Zegelringtang,en een bus vet en dan ben je een eind op weg.
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Berichtdoor LJ Job » di okt 17, 2017 12:10 am

Bedankt voor de aanwijzingen. Ik had dus een LJ die je af en toe probeerde te vermoorden door plots op een brughoofd af te sturen. Overal zat ruimte in en vooral rechtsvoor. Gelukkig zat er nog een reserve vooras bij. Daar was wel het een en ander vastgeroest. Maar met bescheiden geweld (houten balk) kom je een eind. Lange steekas kwam mooi en roestvrij uit de as, maar de korte kwam niet uit de lagers. Het idee was kroonmoer stukje erop draaien en een paar keer flink te laten stuiteren op een stoeprand. Dan komt het wel los dacht ik. Maar iets subtieler leek me de steekas met homokineet en omhulsel en al op de LJ schroeven, rem en wiel erop en rijden maar. Door de belasting wisseling komt de korte steekas dan wel los dacht ik. Tijdens het schoonmaken viel me op de lagers op de reserve as in (te weinig) nieuw vet zaten. Ook stond er NTN op de lagers. Ik weet dan wel niets van autotechniek, maar ntn is over het algemeen een goed lager. Het oogde prima en er kwam geen roest uit. Die gaan nog een keer op de LJ want;
De kroonmoer zat erg los bij de LJ, waarschijnlijk nooit nagetrokken. Dus voorste kroonmoeren maar wat vaster gezet. Resultaat: slechts heel weinig speling en een heel wat beter sturende LJ. Maar nog niet wat ik voor ogen had bovendien trekt ie nog naar rechts.
Inmiddels kreeg ik al beter in de gaten hoe de besturing van de LJ in elkaar zat. Zoveel stangen en koppelingen moeten wel voor veel speling en dus zwabbergedrag zorgen. Als er nou via uitlijning (toespoor) druk op de stangen komt te staan zou de LJ wel eens beter kunnen gaan sturen. Dus; met een paar latten gecheckt wat het toespoor was. Precies zoveel als ik dacht namelijk 0. Na wat zwoegen (*** wat zit dat vastgeroest, stop jij mag niet verdraaien, verrek dat is conisch -niet zo vast draaien dan maar) zat er 3 of 4mm toespoor op. Nog wat stellen aan de horizontale schokbreker en de wielen wijzen in de goede richting.
Ok dat rijdt enigzins zoals ik me had voorgesteld. Redelijk crispy voor die ballon banden. Fors testritje op afgesloten terrein, rijdt heel geinig maar oei je krijgt een LJ toch vrij vlot op 2 wielen. Remmen vallen me niet tegen alleen remdruk is wat laag waarschijnlijk lekt er iets. Achteras dribbelt best wel en breekt vlug uit. Wat smallere, kleinere en laagprofiel (weg)banden icm betere schokbreker zal het weggedrag nog wel beter maken. Maar het wordt natuurlijk nooit een nieuwe. Maar wel heel wat beter dan die 40 jr oude Fiat 500 die voor me op de openbare weg zat.
Er is nog een hele lijst met punten die ik nog moet aflopen. Maar na deze eerste stappen durf je wat meer. Nog uitkijken naar wat gereedschap en verkooppunten van onderdelen.
Want er staat nog een LJ met moordneigingen. Volgens mij zitten daar de veerbladen niet goed vast aan het chassis waardoor bij een hobbel de LJ ineens een andere kant op wil. Rammelt ook zo lekker. De remmen waren echt 100% fout fout fout gesteld en bij noodstop hield ik 'm niet meer en stond dwars. Schaamde me kapot. Ja veel verstand van auto's heb ik niet, ik kocht deze LJ vooral vanwege de kleur. Mijn 1e reparatieklus was dus achterremmen open halen, schoonmaken en netjes stellen. En de carburator op 'gevoel' afstellen scheelde ook al een jas.
LJ Job

Berichtdoor dick » di okt 17, 2017 8:44 am

:mrgreen: Je zou de eerste zijn die een lj strak sturend,zwevend en goed remmend op de weg krijgt.
T blijft spartaans,stuiterd ,175m eerder remmen dan met een normale auto.
Schijven voor en achter samen met een type 2pomp van een 410 maakt t al 80% beter.
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor LJ Job » di okt 17, 2017 2:51 pm

Strak sturend nou niet echt... tis nu wat ik had verwacht van LJ. Nu in ieder geval recht rijden recht remmen en de bocht door stuiteren.
Maar bedankt voor de tip remmen. Ik zag deze aftermarket cilinder aanbevolen voor lj 80 JAPANPARTS PF-808 HOOFDREMCILINDER.
Deze heeft 22mm (1 inch?) boring en is volgens het zeggen ook geschikt voor de SJ413.
Het merk zegt me niets maar misschien heeft er iemand ervaring mee?
Of kan ik beter de standaard 19mm cylinder reviseren? mvg huub
LJ Job

Berichtdoor dick » di okt 17, 2017 5:58 pm

Het bouwen van schijven vooral voor zou mijn voorkeur zijn.
En achter ook of zelfstellende remmen ook van een type 2,sj410 of 413.
Moet je de ankerplaten overzetten.
Of die rem booster wat jij schijft past,Geen idee maar als t ook op een sam of sj413 past past t zeker niet zomaar op een lj.
Dan zul je een andere pedalen box moeten plaatsen.
Rembooster van een type 2 past wel en met die kun je genoeg olie verzetten om te remmen met schijven of zelfstellende trommels.

Van deze oliepomp kan de olie terug zodat je remklauwen weer terug kunnen.

Reviseren zou ik voor kiezen boven de zooi wat misschien past van een alie express site
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor brammie » di okt 17, 2017 9:00 pm

Ik heb rondom schijven en d originele hrc
Remt perfect en keihard
alleen omdat de hrc er aan de kleine kant voor is blijft het pedaal tov moderne auto's wat zachter aanvoelen
Doet mijn eend ook by the way
Voor een 414/sam hrc of evt een vacuumbooster is veel creativiteit nodig.
Maar het kan wel
Harold heeft er een topic op het lj forum over.
Als iemand mij een samurai hrc met booster doneert wil ik er wel een how to over maken :mrgreen:

Wat me trouwens opviel
Je zei "lange steekas" en "korte steekas"
Een lj heeft de diffs in het midden van de as
Dus gelijke lengte steekassen.....
Ergo, jij hebt dus andere assen?!
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Berichtdoor LJ Job » wo okt 18, 2017 12:20 am

De assen, van differentieel naar homokineet zijn gelijk. Met kort steekas bedoel ik de as van homik naar het wiel. Das dus kennelijk niet de juiste naam. Homokineet-as? Wielas?
Gelukkig heb ik die reserve as die behalve roest mij wel aardig lijkt. Daar timmer ik een bok voor om op buikhoogte aan te werken.
Kan ik eerst die as/differentieel goed nakijken. Dan, als ik aan een 410 donor as kan komen, ga ik de as ombouwen.
Intussen blijven de LJ's verder gaan met hun Job en gaan ze eerst nog op voor hun APK.
Daarna ineens de verbouwde as eronder mét de 410 hrc.
Eerst nog alle remtrommels nakijken op lekkage en voeringen. Dan kijken wat ontluchten doet.
Dan zal ik de reserve hrc eens goed bekijken. Als ik begrijp hoe die werkt eventueel opknappen en overzetten.
Eerst maar een goede krik aanschaffen. En assteunen.
LJ Job

Berichtdoor prutser » wo okt 18, 2017 7:29 am

LJ Job schreef:De assen, van differentieel naar homokineet zijn gelijk. Met kort steekas bedoel ik de as van homik naar het wiel. Das dus kennelijk niet de juiste naam. Homokineet-as? Wielas?
Gelukkig heb ik die reserve as die behalve roest mij wel aardig lijkt. Daar timmer ik een bok voor om op buikhoogte aan te werken.
Kan ik eerst die as/differentieel goed nakijken. Dan, als ik aan een 410 donor as kan komen, ga ik de as ombouwen.
Intussen blijven de LJ's verder gaan met hun Job en gaan ze eerst nog op voor hun APK.
Eerst nog alle remtrommels nakijken op lekkage en voeringen. Dan kijken wat ontluchten doet.
Dan zal ik de reserve hrc eens goed bekijken. Als ik begrijp hoe die werkt eventueel opknappen en overzetten.

De steekassen bedoel je denk ik...
Land Rover Discovery 1, 200 Tdi, performance intercooler, extra metertjes, verhoogde turbodruk. Conti Cross Contact 205 80 R16 .
prutser
Opperspammer

Berichtdoor prutser » wo okt 18, 2017 7:30 am

dick schreef:Het bouwen van schijven vooral voor zou mijn voorkeur zijn.
En achter ook of zelfstellende remmen ook van een type 2,sj410 of 413.
Moet je de ankerplaten overzetten.
Of die rem booster wat jij schijft past,Geen idee maar als t ook op een sam of sj413 past past t zeker niet zomaar op een lj.
Dan zul je een andere pedalen box moeten plaatsen.
Rembooster van een type 2 past wel en met die kun je genoeg olie verzetten om te remmen met schijven of zelfstellende trommels.

Van deze oliepomp kan de olie terug zodat je remklauwen weer terug kunnen.

Reviseren zou ik voor kiezen boven de zooi wat misschien past van een alie express site

Ter info: Ik heb nog 2 setjes ankerplaten liggen..
prutser
Opperspammer

Berichtdoor brammie » wo okt 18, 2017 8:34 pm

prutser schreef:
LJ Job schreef:De assen, van differentieel naar homokineet zijn gelijk. Met kort steekas bedoel ik de as van homik naar het wiel. Das dus kennelijk niet de juiste naam. Homokineet-as? Wielas?

Nee hij bedoeld de homokineet(dat daar een stuk as aanzit is inherent)

By the way, als je engels een beetje redelijk is ka je ook heel veel info halen van het lj10 forum
Daar staat alles wat je kan verzinnen zo'n beetje op
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Berichtdoor prutser » wo okt 18, 2017 9:28 pm

brammie schreef:
prutser schreef:

Nee hij bedoeld de homokineet(dat daar een stuk as aanzit is inherent)

By the way, als je engels een beetje redelijk is ka je ook heel veel info halen van het lj10 forum
Daar staat alles wat je kan verzinnen zo'n beetje op

Je kunt ook proberen om in het buitenland een werkplaats handboek te "scoren",zo heb ik de werkplaatsbijbel van de 410,staat zelfs in hoe je een tussenbak moet reviseren ,stap voor stap 8)
prutser
Opperspammer

Berichtdoor brammie » do okt 19, 2017 3:34 pm

Staat op facebook iemand die 410 steekassen aanbied
Doe me maar een pbtie als je daar interesse in hebt.
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Volgende

Keer terug naar • ONDERHOUD