• Advertisement
Suzi's Place

gloeibougies

Hoe, wat, waar, wanneer & waarom

gloeibougies

Berichtdoor atlas1302 » ma feb 13, 2017 10:35 pm

Beste 4x4 ers,

Heb al een en ander gelezen over gloeibougies maar dat was een topic van 2012, dus heb daar maar niet op gereageerd.
Ik wil dan ook 12 volt gloeipitten in mijn sd33 doen welke ingebouwd wordt in een Y60 van 1990. Ik moet dus die gloei ecu loskoppelen en zorgen dat de pitten gaan gloeien.

Welke schakelaar of drukcontact ga ik daar nu het beste voor nemen, heb een Monark gloei/start schakelaar gezien van max. 750 watt. De wet is P=UxI ..750/11 = 70 amp. We hebben 6 pitten dus die hebben dan 11 amp.per bougie ter beschikking, Dat is een piek want daarna neemt de weerstand snel toe van de warm wordende gloeipitten dus zoveel Amp. blijft er niet over denk ik.

Maar ik hou me aanbevolen hoe jullie het zouden doen of hebben gedaan.
*welke gloeibougies
*welke schakelaar.

groeten van Atlas 1302, die heeft helemaal geen gloeibougies :D
atlas1302

Re: gloeibougies

Berichtdoor rockytaxfree » ma feb 13, 2017 11:21 pm

Via relais. Nooit via zware schakelaar
Afbeelding
"de beste Raad, is Voorraad"
Met je rubber , .. door de blubber ...
rockytaxfree
Opperspammer

Berichtdoor atlas1302 » di feb 14, 2017 10:50 am

Heb een topic gevonden waarin uitgelegd, http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=13259&p=343928&hilit=gloeiers+aansluiten#p343837. Zo ga ik het dus ook doen :D
Dan 11 volt nieuwe gloeiers, welk merk zou ik het beste nemen voor dit gevalletje? En dan zijn we al aardig op weg om de motor te starten, altijd warm hier dus dat gloeien dat zal niet lang duren.
Ga nog yellowtop accu`s erin frommelen en dan moet het helemaal lukken.

grt. Atlas
atlas1302

Berichtdoor camelroel » di feb 14, 2017 12:08 pm

Voor een heel nieuw systeem zou ik 2 opties overwegen.
1> een lichte schakelaar. Het is namelijk koud als je lang moet gloeien dus dan krijg je erg koude handen als je de knop een minuut moet indrukken. Een lichte schakelaar zonder relais verwarmt je handen tijdens het gloeien dus dat is lekker. :twisted:

of
2> met een tijdsrelais die aangestuurd wordt door je binnenverlichting, dan begint ie al te gloeien als je in de auto stapt scheelt weer een poosje wachten. :D
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor atlas1302 » di feb 14, 2017 1:22 pm

camelroel schreef:Voor een heel nieuw systeem zou ik 2 opties overwegen.
1> een lichte schakelaar. Het is namelijk koud als je lang moet gloeien dus dan krijg je erg koude handen als je de knop een minuut moet indrukken. Een lichte schakelaar zonder relais verwarmt je handen tijdens het gloeien dus dat is lekker. :twisted:

of
2> met een tijdsrelais die aangestuurd wordt door je binnenverlichting, dan begint ie al te gloeien als je in de auto stapt scheelt weer een poosje wachten. :D

Ik sta er versteld van de creativiteit maar op CV gelden andere regels. Wachten is hier de normaalste zaak van de wereld dus die drukknop inhouden die het relais aanstuurt dat overleven we wel.

Het is hier altijd 30 graden of warmer, dus koude handen krijgen we nooit daarom vinden we hier ijskoud bier lekker om je handen af te koelen. maar ik ben blij met de reactie`s daar leren we een hoop van. Ben ook echt benieuwd of die sd33 de bergen opscheurt zonder turbo, en anders maar een biertje extra meenemenom af te koelen.

Groeten Atlas 1302, die heeft het nooit warm en ook 24 volt.
atlas1302

Keer terug naar • ONDERHOUD