• Advertisement
Suzi's Place

Bougies

Hoe, wat, waar, wanneer & waarom

Bougies

Berichtdoor Mark300 » za okt 22, 2016 4:05 pm

Afbeelding

Vandaag de bougies preventief gewisseld (nog geen 1000km geleden ook al gedaan)

Heb heel soms als ik een keer op de weg flink gas gegeven heb dat ik een backfire/misfire heb in de uitlaat. Motor blijft dan ook alleen lopen met gas geven en pakt pas weer op als ik boven de circa 2500rpm gekomen bent.
Klinkt ook alsof hij dan op 3 cilinders stationair valt.

Auto is een Suzuki Samurai 1.3 met carbu (Daihatsu Charade)

Bougies liggen in volgorde van Cilinder 1-2-3-4. (Cilinder 1 is aan kant radiateur, cilinder 4 aan kant van brandschot)
Cilinder 2 lijkt me een tikkie richting te arm te lopen, waar cilinder 3 mij behoorlijk goed lijkt.
Cilinder 1 loopt ook een beetje richting te rijk, terwijl cilinder 4 nergens op lijkt.
Tevens is bij cilinder 4 het schroefdraad ook zwart, terwijl 1,2 en 3 dit niet hebben.

Bougies zijn gewoon NGK, wat erin hoort volgens fabrieksopgave (NGK BPR5ES 7422)

Probleem lijkt me ergens in de achterste cilinder te zitten, moet ik dit gaan zoeken in de richting van de ontsteking, of richting de kleppen?
Ontsteking vervangen lukt me zelf nog wel namelijk, kleppenstellen moet ik hulp voor vragen namelijk.

In het terrein nog nooit een probleem mee gehad, is alleen als ik op de openbare weg een beetje vooruit probeer te komen (Met een 1.3 carbu heb je al het vermogen nodig om weg te komen :lol: )
Mark300

Re: Bougies

Berichtdoor crelesy » ma dec 05, 2016 7:36 pm

1000km... Ik zou niet zo veel van die bougies aflezen als ik jouw was... Hangt je tank ontluchtingslang nog onder je a bumper? Zou ik die maar eens nalopen. Ik denk dat je meer benz vraagt dan i krijgt. En als i echt vacuum trekt, zuigt i heel je leiding leeg als ineens je toeren zakt. En dan moet i ff 'bijkomen'.. Of je choke klep valt dicht en hij verzuipt. Klinkt echt eerder als een benzine probleem.
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Berichtdoor erichendri » di dec 06, 2016 7:00 pm

Backfires kunnen ook je bougiekabels zijn.
Verder een ontsteking die van tijd is.

Eric
NO MUD, NO FUN
erichendri

Berichtdoor sanderunizuki » di dec 06, 2016 10:03 pm

Vacuum lek tussen inlaatspruitstuk en de kop kan zoiets ook veroorzaken, maar dat is denk ik niet de oorzaak van backfires. Klepspeling al gecontroleerd?
Toyota Landcruiser HDJ75 pick-up BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
Toyota Landcruiser HDJ100 pick-up, in aanbouw
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nlhttp://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki
Veelpleger

Berichtdoor crelesy » di dec 06, 2016 10:42 pm

Backfire dan ontsteekt i als je inlaatklep open staat en steekt i als je pech hebt je luchtfilter in de fik. Ik weet bijna zeker dat dit een brandstof probleem is. Je bougies zijn de ene schoon de andere vet. Standaard lekkage bij een 100000 km plus blok via zuiger/ kleppen. Gaat heel lang goed... Of niet... Probeer die bougies iig niet te 'lezen'. Word je nu niks wijzer van. Hooguit als je ze er uit trekt op t exacte moment dat i rot loopt.

Je torretje start en loopt goed toch?
Je vraagt vollast en geeft m op zn mieter. Pas dan heb je een storing die vanzelf weer weg gaat als je weer 'normaal' rijd.

Die ontsteking zal echt niet dan goed,dan slecht werken. Das vaak goed tot de motor warm is en dan is het opeens slecht. Motor uit en doorgaans een 15 min later is alles weer ok. Of hij vonkt heel de tijd verkeerd en slaat bv af als je choke er af gaat.

Plaats nou maar eens een origineel brandstoffilter nieuw en blaas is op je brandstof retourslang van je opvoerpomp op je blok. Das de dunne op je aanvoer kant. Moet moeizaam maar open zijn.
Carbu vies en bij vollast zuigt i je stat kanaal vol prut?
Check je tank ontluchting.

Enz enz.. Benzine is je probleem..
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Berichtdoor Mark300 » wo dec 07, 2016 7:27 pm

Alle filters zijn al nieuw. Eerste wat ik doe als ik een auto koop.

Maar heb tussentijds de kleppen gesteld. Alle inlaat stonden te ruim en 1 uitlaat stond te ruim. Niet schrikbarend maar staat nu volgens specificaties.
Ook nieuwe rotor en verdeler geplaatst. Probleem is tot dusverre niet meer geweest.

Loopt nu nog iets beter, vooral onderin toeren.
Mark300

Keer terug naar • ONDERHOUD