• Advertisement
Suzi's Place

Jimny 2001 aangeschaft. Technische vragen en meer

Hoe, wat, waar, wanneer & waarom

Jimny 2001 aangeschaft. Technische vragen en meer

Berichtdoor MvR » wo jan 05, 2022 11:09 am

Ik heb gisteren een Jimny uit 2001 opgehaald. De beruchte plekken zijn gelast, maar er is wel achterstallig onderhoud te doen. Een paar vragen - in willekeurige volgorde:

- Waar vind ik een (tweedehands) antenne; die op mijn auto is afgebroken
- Beste motorolie voor de motor met 170k km op de teller
- Idem voor de bak(ken)-olie
- is de koppeling goed af te stellen. Ik vind dat er nu wel erg veel 'vrije slag' is.

- 4-wiel inschakelen: brand het groene signaal lampje op het dashboard wel/niet/knippert? Ik heb geen instructieboekje(...)
- heeft iemand een instructieboekje van een 2001 over/te koop?

- de achterstoelen en gordels zijn verwijderd (los erbij). Er steken nu twee draadeinden uit de binnenschermen naar binnen. Iemand ervaring/idee om die af te doppen zodat ik mijn hond veilig achterin kan vervoeren?

Alvast dank!

Menno
MvR

Re: Jimny 2001 aangeschaft. Technische vragen en meer

Berichtdoor Wouter hoeks » wo jan 05, 2022 7:23 pm

Knipperend 4wd lampje heb ik op men grand vitara ook. Schijnt een vacuüm probleem te zijn dat ik ooit ergens gelezen heb.
Volgens google werkt het bij een jimny ook met vacuüm dus kunt dat eens nalopen.

Voor olie kun je hier https://www.kroon-oil.com/nl/ je kenteken ingeven en dan komt er wel uit welke olie erin moet.

Die bouten of afslijpen of een dopmoer er op met een blokje hout er onder als ze lang zijn.

En antenne zou ik voor een elektrische raam antenne gaan. Goed bereik en rijd je er nooit af.

Koppeling. Geen idee of die hydraulisch of mechanisch is. Maar mechanisch gewoon de kabel volgen en dan kun je die denk ik aan de versnellingsbak wel wat strakker of losser draaien met een moer op de kabel. (Dat is bij men vitara tog zo O:) )
Wouter hoeks

Re: Jimny 2001 aangeschaft. Technische vragen en meer

Berichtdoor MvR » wo jan 05, 2022 8:36 pm

Dank! Vanmiddag de auto op de brug gehad en met een hamer eens stevig langs alle plaatwerk gegaan. Veel laswerk aan gedaan. Niet mooi, wel stevig gedaan. Prima. Nog een paar kleine gaatjes gevonden vóór het linker achterwiel. Met een stripje inlassen zijn we er wel, denk ik.

Onder de motorkap: de spanrol jankte gigantisch. Na vewijdering de motor even gestart: prima, zoals een Suzuki-motor moet klinken. Het lager van de spanrol zat bijna vast! Had ik niet te lang meer mee kunnen rijden. Want als die riem knapt, zijn we verder van huis. Ik denk dat het nieuwe rolletje voor minstens 10 pk-extra-aan-de-wielen zorgt. :D

En nu we daar toch bezig zijn: nieuwe distributieriem besteld, en verder de gewone dingen voor een grote onderhoudsbeurt.

We gaan het meemaken.
MvR

Keer terug naar • ONDERHOUD