• Advertisement
ALLETOUW.NL

Pinzgauer uit de HeDiMa jas.

Eindelijk alle MODDERPOEL restauratieverslagen en ombouwprojecten in één subforum!

Re: Pinzgauer uit de HeDiMa jas.

Berichtdoor Jack o » wo maart 23, 2011 2:52 pm

Nu je net in het smoelenboek die foto liet zien wist ik waar waar ik deze Pinz van kende. Je pakt het goed aan. En inderdaad mooi om te zien zo die hele aandrijflijn. Zoals Ranger al zei, eigenlijk hetzelfde principe als van een Tatra.
Jack o

Berichtdoor Pinz M712 » wo maart 23, 2011 8:38 pm

Meine schreef:Zoals iemand al opmerkte: wat een geweldige aandrijflijn heeft zo'n Pinz toch! Mooie video's ook.
Voordat ik de Volvo kocht heb ik ook wat zitten zoeken naar Pinzen. Heb uiteindelijk toch gekozen voor de Volvo. Eén van de redenen hiervoor was de motor, een 6-cil. watergekoelde ipv. een 4-cilinder luchtgekoelde. Géén idee trouwens of bij een Pinz de motor eenvoudig te vervangen is.

K kwam te laat achter de volvo's.Anders was het voor mij misschien ook wel een moeilijke keus geworden. Maar ik denk dat ik heel tevreden ben.Ik denk niet dat ik dit met een volvo gedaan zou hebben.De Pinz is uitermate simpel.Alles is back to basic.Alleen de ondedelen zijn wat vervelend.Ik plan van de zomer een kleine tour door oost duitsland,oostenrijk en zwitserland op jacht naar de delen.

Wat betreft het blok,Ik ben ERG blij dat het toch lucht gekoeld is,nooit last van over verhitting/verstopte/kapote radiateurs....of lekkende koppakking oid.En de vermogens kromme van mijn 2.5 liter benzine is gelijk aan een diesel blokje.Al met al voldoende vermogen voor een pinz,en haal er (met de goeie banden=TE grote banden) toch 120km/h mee :roll: .
Het sleutelen is wel wat ingewikkeld,maar eigenlijk zit er ook weer niet veel op wat kapot kan. Het blok is (volgens de handboeken) in 2uur te demonteren(soft-top) en in 2.5 uur te demonteren (Hard-top)
Maar omdat er eigenlijk niets opzit wat kapot kan...
Het kleppen stellen is koud kunsje en kan vanuit de cabine,alles is bereikbaar vanuit de cabine.Alleen moet je wel de tijd nemen eerst de stoelen en de tunnel te demonteren.

Verder heb ik het idee dat een c30x zwaarder is met de starre assen,en ladder chassis?! maar dat weet ik zo niet?En natuurlijk het voordeel van de onafhankelijk geveerde assen.mja daar heeft ieder zijn eigen theorien over.

En de exclusieviteid van een pinzgauer is ook wel grappig.Ik geloof dat er maar 6 6x6jes in heel nederland staan...maar dat is maar een gokje.
Ook blijft het altijd leuk als je mensen verteld over "je puchje" en je laat even later op verzoek de foto's zien.... damn wat kunnen mensen raar kijken dan haha :wink:

Ondanks dat ik de volvotjes ERg leuk vind(en er misschien ergens wel een beetje verliefd op ben) blijf ik monochaam aan mijn pinz....
En hoop ik binnen 2 jaar eens "live" met een c30x buiten te spelen :o
Pinzing around in my little green wagon.

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor Pinz M712 » wo maart 23, 2011 8:42 pm

Jack o schreef:Nu je net in het smoelenboek die foto liet zien wist ik waar waar ik deze Pinz van kende. Je pakt het goed aan. En inderdaad mooi om te zien zo die hele aandrijflijn. Zoals Ranger al zei, eigenlijk hetzelfde principe als van een Tatra.

Heheh idd,hebben daar even staan praten en k heb maar even gewacht(in tegen stelling tot die andere dodge) tot je klaar was met trekken.K durfde er niet goed achterdoor te rijden haha wat een geweld! :wink:
Maar leuk je hier weer treffen.En leuk om te zien dat er zelfs mensen op me topic kijken :mrgreen:

En wat je zegt,kleine tatra>Volgende project op t verlanglijstje is een Steyr-puch Haflinbger. ook zeker even kijken als je dit al een "kleine tatra"vindt.

De Haflinger is de voorloper van de Pinz.De haflinger is eigenlijk een te heet gewassen Pinz,dat wil zeggen net zo lang als de pinz breedt is en niet te krijgen(af fabriek) in 6x6.
Eigenlijk een echte Off-road Golfkar.Maar staat zo schattig achter op de mijne haha.D haflinger heeft verder geheel de zefde techniet.Alleen steekt het motorblok(je) er achter op net als bij een kever,inplaats van dat de tussenbak het vermogen van de motor in de aandrijflijn brengt.

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor Jack o » wo maart 23, 2011 9:37 pm

Pinz M712 schreef:En wat je zegt,kleine tatra>Volgende project op t verlanglijstje is een Steyr-puch Haflinbger. ook zeker even kijken als je dit al een "kleine tatra"vindt.

De Haflinger is de voorloper van de Pinz.De haflinger is eigenlijk een te heet gewassen Pinz,dat wil zeggen net zo lang als de pinz breedt is en niet te krijgen(af fabriek) in 6x6.

Ik heb effe gegoogled, dat is inderdaad net of ze een Pinz te heet gewassen hebben ja :D

Pinz M712 schreef:Heheh idd,hebben daar even staan praten en k heb maar even gewacht(in tegen stelling tot die andere dodge) tot je klaar was met trekken.K durfde er niet goed achterdoor te rijden haha wat een geweld! :wink:
Maar leuk je hier weer treffen.En leuk om te zien dat er zelfs mensen op me topic kijken :mrgreen:

Ja, d'r reden daar die dag wel meer mensen rond die het allemaal niet zo goed snappen. Maar gelukkig let ik zelf af en toe nog een beetje op. En natuurlijk wordt dit topic gelezen. Door mij in ieder geval. Ik lees zo'n beetje alles hier. Vooral als het over de wat 'apartere'voertuigen gaat.

Dat ik daar zo stond te rukken om 'm los te krijgen had er trouwens ook mee te maken dat ik toen m'n Unimog nog niet zo goed kende en was vergeten om de sperren in te schakelen. Ik stond me gewoon met één wiel in te graven. :oops:
Jack o

Berichtdoor Pinz M712 » za apr 09, 2011 4:36 pm

Zo maar weer even kleine update.T gaat allemaal stukken langzamer dan verwacht.Steeds wachten op gereedschap,hulp en uhm zin ](*,)

Maar na een middagje in de garage toch de body maar eens opgeruimd
Afbeelding

Wat een gehannes!

Afbeelding

Maar nu ligt het ook niet in de weg! Nieuwe planning. voor komende maand:

Chassis strippen,stralen en in de RX10.Dan assen uit elkaar halen en binnen kant eens gaan bekijken.
Motorblok open en delen weg brengen (nieuwe klepzittingen en geleiders)
Verder de remmen weg brengen(voering klinken en trommels uitdraaien)
velgen weg brengen (worden wit gecoat)
en dan is het tijd voor vakantie.AKA onderdelen jacht in oostenrijk,duitsland en zwitserland.Alle keerringen en pakkingen die nodig zijn oppikken
Maar k zal rustig aan begin nen met een update over het strip werk.

Greeetzz

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor Pinz M712 » ma apr 11, 2011 4:55 pm

Here we go again:

Voor de vraag of je zo'n pinzgauer blok makkelijk kan vervangen,oordeel zelf maar :

Afbeelding

Met een fatsoenlijke heftruck duurt het ongeveer 2 uurtjes tot je dit stadium bereikt.De body is met 9 carrosserie bouten,2 electro stekkers 1 schakelstank en 1 schakelkabel en 6 hydroliek/remleidingen verbonden met de carrosserie>Dus dat is wel te doen dacht ik zo.Aangezien ik alles stukje bij beetje gestript heb ben je iets langer bezig.Tevens is het blok ook te verwijderen met de body er nog op maar dan wordt het wat ingewikkelder ivm minder ruimte.

hier het handrem mechanisme.Dat gewoon achter tegen de centrale as aan geschroefd zit>Zo werkt de handrem op alle 6 de wielen indien de difflocks en allemaal ingeschakeld zijn.anders alleen op de achteras.

Afbeelding

Dus nu tijd voor het blok te demonteren.Beetje snoeien in het leiding werk e.d. dan ligt het blok ook helemaal vrij,verwacht t blok er donderdag uit te tillen.kanie vrijdag mee naar t werk :mrgreen:

Afbeelding

Hmm kwaliteit van de foto's is hopelijk stuk slechter als het eindresultaat van het project haha,maar dat gaan we in de loop van de tijd wel mee krijgen denk ik. Ik duik de garage weer in! greetzz Ikke

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor Pinz M712 » di apr 26, 2011 10:28 pm

Na alle spectakel van 2e paasdag op de landsard,weer ontzettende kriebels gekregen.K MOET weer t terein in!!

Helaas zal dat er nog wel even niet in zitten.Zie hier wat ik vandaag voor elkaar gekregen heb.
Afbeelding
Het blok,de bak en de koppeling (op m53 )
Afbeelding
En het onderstel,de banden en toebehoren (ook nog setje liggen voor de Laro liefhebbers!?!?)
Afbeelding

Nu begint het dus allemaal wel op te schieten met strippen> Helaas wel WEER een olie lek gevonden bij de rechter eindvertraging :evil:

Ohh en hier nog een keer de Witte velgjes met banden voor de laro liefhebberts... poeler prijsje PB of email voor info.
Afbeelding

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor arjanverm » wo apr 27, 2011 8:58 am

mooi werk, heavy maar je hebt een mooie ruimt etot je beschikking =D> ruilen?? hahahah
Arjan Vermeer

Nomad LaRo 90 topic

Kwaliteit kent geen recessie
arjanverm

Berichtdoor Pinz M712 » di mei 17, 2011 11:01 pm

En de 147e dag van de restauratie schiep hij: En bok voor de differntielen op te prepareren

Afbeelding

Ondanks dat ze er voor het oog netjes uitzag,is er onderhuids echt veel mis.Zo heb ik het over olie keerringen,ashoezen en de bijbehorende steunen.
nu de bok klaar is zal ik maar eens gan beginnen serieus aan de haal te gaan.Alle keeringen vervangen die nodig zijn en stralen van de behuizingen.Een voor een.En eerst eentje open maken om te kijken wat ik allemaal aan kan.

Tot de volgende ronde!

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor Ruud » ma nov 21, 2011 10:56 am

Let goed op met het dif er is een modificatie voor de satwieltjes
Ruud

Berichtdoor Roy B » ma nov 21, 2011 9:27 pm

welkom hier. Stel je meteen even voor weten we wie je bent.
Groeten,

Roy

Afbeelding

i rather push my land rover than driving a jeep
Roy B
Opperspammer

Berichtdoor Ruud » ma nov 21, 2011 11:17 pm

Ik ben Ruud heb zelf pinzgauer 710m
Best veel mee gereden heb ook landrover 90
Roy ken ik al bij 4x4 anders
De hedima pinz ken ik ook maar toen was die nog van hedima team
Vr groet ruud
Ruud

Berichtdoor Pinz M712 » za dec 03, 2011 7:25 pm

Hey Pinz owners in tha house!

Toeallig uit t brabantse!? k heb na de bok nix meer gedaan zo komt het er op neer dta ik dus al sinds juni helemaal nix meer heb gedaan :oops:

Maar veel tegenslagen gehad, andere auto moeten kopen daar winterbanden vor moeten halen en nu dan toch maar weer stilletjes aan beginnen.

Ik hoop deze maand of valgende maand retourtje zwitserland/oostenrijk te kunnen maken om toch maar de benodigde onderdelen te gaan halen voor de diffs en een nieuwe body op de kop te tikken van een 7..K voor de ombouw van DOKA......

greetzz en foto update volgt binnenkort weer !

Afbeelding
Pinz M712

Berichtdoor wimmie » za dec 03, 2011 11:38 pm

ik begon me al zorgen te maken.
crawling is for baby's
wimmie

Berichtdoor Ruud » za dec 03, 2011 11:59 pm

Ik kom uit zuidholland maar als je voor onderdelen op pad gaat zou je voor mij km teller tandwieltje voor in voor as mee willen nemen
Vr groet ruud
Ruud

VorigeVolgende

Keer terug naar • PROJECTEN