• Advertisement
4x4 Haarlemmermeer

Disco 1 3.5V8 roestauratie

Eindelijk alle MODDERPOEL restauratieverslagen en ombouwprojecten in één subforum!

Disco 1 3.5V8 roestauratie

Berichtdoor k_a_lf » za maart 09, 2019 7:24 pm

Gezien er hier de laatste tijd terug wat meer leven in het projecten forum, zal ik ook eens een poging doen om een bijdrage de plaatsen :wink: . Geen zware verbouwingen ofzo maar eerder een "roestauratie" zoals ze hier weleens vaker voorbij kwamen.

Vorig jaar was ik beginnen rondkijken voor een vervanger van mijn Disco 1 300tdi. Vrouw en kinderen reden toch wel eens graag mee en dan werd dat lastig met een grijskenteken auto met twee zitplaatsen. Heb de optie overwogen om er een achterbank in te plaatsen, maar voor de belastingen die ik dan zou moeten betalen had ik bijna een andere auto.
Dus begon de zoektocht naar een D1 of RRC 5-deurs van voor 1993 zodat ik die hier in België nog gewoon als oldtimer kan inschrijven en het betaalbaar blijft als extra auto voor de hobby.

Eind vorig jaar dan een auto gekocht, een groene Disco 1 3.5i V8 op gas van 1992 en beloofd aan mijn vrouw dat het ditmaal geen uitgebreid project ging worden m30 . Er gingen echter drie dingen fout toen ik naar de auto ging kijken: 1. ik had haast want moest nog ergens zijn en 2. ik was het beu om naar de zoveelste auto te gaan kijken en 3. ik had al veel te lang geen V8 meer gehad :lol: . Resultaat is dat ik een aantal dingen over het hoofd had gezien en het toch een behoorlijk project aan het worden is #-o .
Bovenop die dingen die ik de eerste keer gemist had, is er dan op de +/-300km over de weg naar huis nog het één en ander veel erger gebleken dan eerst gedacht. Bovendien was er al heel veel werk aan gedaan, maar vooral heel erg veel gebeund en helaas zag ik in eerste instantie enkel wat er gedaan was en niet hoe het gedaan was. Op sommige plekken 4 lagen staal over elkaar weggeslepen, een vernieuwde remleiding die zo maar ergens in de wilde weg zweeft, nieuwe dorpels geplaatst met bouten ](*,) , nieuwe plaat in de achterbak gemonteerd met zelftappers en kit #-o ](*,) , ...

Wat plaatjes (andere Disco staat hier nog op zijn keurings fietswielen :lol: ).
Afbeelding
Afbeelding

Planning is:
korte termijn:
- auto baan en keuringwaardig krijgen
- achterbank er in en gewone ramen in de achterdeuren
- keuren, inschrijven en rijden maar
op een later tijdstip:
- donorbody aanschaffen om op te maken
- bij de bodywissel heel het chassis, bodyrubbers, interieur en brandstofleidingen e.d. aanpakken
- motor uit elkaar halen (en hopelijk ook terug in elkaar steken :lol: )
Laatst bijgewerkt door k_a_lf op za maart 09, 2019 8:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
What doesn't kill me only makes me more pissed off...
k_a_lf

Re: Disco 1 3.5V8 roestauratie

Berichtdoor k_a_lf » za maart 09, 2019 7:59 pm

Wat is er tot nu toe al gebeurd? het is begonnen met de vooras waar 1. wat geluid uit de aandrijflijn kwam en 2. er wat speling zat op de wiellagers. Vooras er onderuit gehaald met het idee van alles even na te kijken, nieuwe lagers er in en er terug onder. Dat is dus ook al misgelopen :lol: . Is intussen helemaal gestript tot op het laatste boutje. Nieuwe steunen voor de veren gemaakt omdat de schokdemperbevestiging helemaal uitgesleten was en alles netjes in de lak.
Afbeelding
De rest van de as zit in de dozen op de achtergrond :lol: .
Ipv van enkel nieuwe lagers wordt het eerder een revisie:
- nieuwe wiellagers,
- nieuwe swivelpinnen + lagers,
- overal nieuwe pakkingen, keerringen, en bouten,
- 2x nieuwe stubaxle + naaldlagers
- 1x nieuwe swivelbol
- roestige remleidingen worden vervangen
- rondom nieuwe verlengde remslangen
- remklauwen rondom krijgen nieuwe dichtingen en RVS zuigers.

En het diff was ook behoorlijk gaar, dus dat van achteraan gaat voorlopig naar vooraan en achteraan komt er gewoon een complete andere as onder. Het voordiff bleek namelijk het lawaai te veroorzaken wat uit de aandrijflijn kwam, tegen ik thuis kwam maakte dat al meer lawaai dan de V8 met uitlaat zonder dempers :shock: . Bij controle van de vooras zat er ruim een halve centimeter speling in de zijwaartse speling op de pinionas :shock: .
In de diffpan vond ik dit:
Afbeelding
Bij nader onderzoek bleken dat resten pinionlager te zijn die duidelijk tussen de tanden hadden gezeten, een diff voor de oud ijzerboer dus :-" .

Achterbak ook al een stuk uit elkaar geslepen om alles wat ok te krijgen voor de keuring en om er veilig een achterbank + gordels in te monteren. Bleek dat er aan de chassisbalk waar de steunen voor de bevestiging van de gordels op zitten gelast is en die steunen dan maar gelijk achterwege gelaten zijn #-o . Dus even gaan spieken bij de andere Disco en nieuwe steuntjes gefabriceerd en al op zijn plek vastgepunt. En toen besloten de koolborstels van het motortje van de draadaanvoer dat ze echt helemaal op waren en viel er niet veel meer te lassen tot de nieuwe binnen zijn.

Nog een kleine selectie van het prachtige beunwerk aan de auto:
Een gevalletje de body is wat doorgezakt dus die drager en nieuwe laadvloer passen er niet goed in, geen probleem dan lassen we wel strips over de lengte zodat de nieuwe laadvloer 1,5cm hoger komt te liggen. Op de achtergrond ook de prachtige "zwevende" koperen remleiding naar de achteras.
Afbeelding
Nog een foto van die remleiding, al is het vrij wazig helaas.
Afbeelding
Steun van de trekstangen van de achteras, duidelijk eigen fabrikaat, scheef, totaal niet stevig gelast, gat bijna 2cm verder van de as dan aan de andere kant en zodra ik de krik er onder zette brak de helft gewoon af #-o . En zo is het met zowat elke steun van schokdempers, veren, bumpstops, ... gesteld op de achteras. Al ziet het er zo op foto toch stukken beter uit dan het is :-k .
Afbeelding
k_a_lf

Berichtdoor the Trooper » za maart 09, 2019 8:47 pm

Succes! Ziet er naar uit dat ie veel liefde nodig heeft hahaha
4x4 verleden:
Suzuki Samurai Pepper
Suzuki Samural Bleu lagoon
SJ 413
Isuzu Trooper 2.3 td lwb.
Rocky wagon F85 1985 2.0 benzine
Vitara 1.6 8v 1989 automaat
Huidige
Mitsubishi l300 4x4 camper!
the Trooper
Mudderator

Berichtdoor k_a_lf » zo maart 10, 2019 10:04 am

En ik heb nogal de neiging om de dingen gelijk grondig/in 1x goed te doen vooral ook omdat ik de historie van de auto niet ken. Ik ben de auto ook aan het opbouwen met het idee dat ik er nog wel wat jaren plezier van wil hebben nadien.
Stubaxles waren bijvoorbeeld op het randje, dus hadden nog even meegekunnen. Swivelpinnen en lagers waren ook nog ok, remschijven op het randje van de tolerantie, remklauwen werkten op zich ook wel nog gewoon naar behoren, as hoefde niet persé opnieuw geschilderd te worden, bussen in de draagarmen waren niet meer nieuw maar hadden ook nog even meegekunnen, ...
Maar als je dan toch bezig bent en alles uit elkaar hebt liggen, doe ik het liever gewoon in 1x allemaal en dan ben ik ook gerust :D .
k_a_lf

Berichtdoor murk » zo maart 10, 2019 10:54 am

Wijs, vrouw en kinderen moeten ook veilig vervoerd worden en als je het gelijk goed aanpakt hoef je er daarna met een beetje mazzel een mooie tijd niet meer aan te sleutelen. Alhoewel het blijft een landrover natuurlijk :-k :mrgreen:
Afbeelding

Modderpoel forum, vintage like f#ck!
murk

Keer terug naar • PROJECTEN