• Advertisement
Euro4x4Parts

Aankoop eerste 4x4

Vragen en antwoorden omtrent de aanschaf van diverse 4x4's en 4x4 accessoires en algemene informatie over diverse 4x4 modellen, gebaseerd op de ervaringen van mede-MODDERPOELERS!

Aankoop eerste 4x4

Berichtdoor daanv.ooijen » wo dec 13, 2017 8:20 pm

Beste Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mij even voorstellen, :
Ik ben Daan, 22 jaar oud en door kind af aan fan van Land Rover. Dit kwam mede door mijn ouders die vroeger bij de Land Rover Club zaten en ik dus regelmatig mee ging. :D

Nu is de tijd aangebroken voor mij om mijn eerste 4x4 te gaan kopen. Ik heb ongeveer het start budget van €2000 En vraag mij hier dan ook af waar ik het beste kan beginnen.
Ik wil naast trail wedstrijden rijden ( beginner uiteraard ) Ook reizen gaan doen naar de bergen doordat ik als sport bergbeklimmen beoefen.

Wat ik zelf als potentiële kandidaten zie zijn een Daihatsu feroza of een Suzuki Samurai. Ik vind het zelf niet erg om te sleutelen en de auto van scratch van binnen en buiten te leren hoe hij in elkaar zit.

Graag hoor ik van jullie die hier ervaring hebben met eventueel een Feroza of een Samurai wat jullie gedachtes zijn (:

Met vriendelijke groet,

Daan.
daanv.ooijen

Re: Aankoop eerste 4x4

Berichtdoor the Trooper » wo dec 13, 2017 8:31 pm

Welkom!

Als je veel lange afstanden wilt gaan rijden is een samurai niet heel comfortabel hahaha.
Een feroza kan maar denk ook eens aan een vitara! Bijde roesten even hard maar persoonlijk vind ik de vitara betrouwbaarder, heb daar zelf ruim 4000 km Schotland mee gedaan in drie weken en geen problemen mee gehad eigenlijk..

Succes met zoeken!
4x4 verleden:
Suzuki Samurai Pepper
Suzuki Samural Bleu lagoon
SJ 413
Isuzu Trooper 2.3 td lwb.
Rocky wagon F85 1985 2.0 benzine
Vitara 1.6 8v 1989 automaat
Huidige
Mitsubishi l300 4x4 camper!
the Trooper
Mudderator

Berichtdoor Börstel » wo dec 13, 2017 11:55 pm

Goedenavond en allereerst welkom hier! Mooi dat het 4xvirus ook binnen de familie overdraagbaar is (ik zou bijna zeggen: als je als kleine jongen met de Land Rover club meegaat moet het raar lopen wil je niet tussen de 4x4's eindigen :wink: )

Ik heb zelf nooit een Samurai of Feroza gehad, wel vaak in gereden. Over de technische aspectenen andere bijzonderheden kunnen heel veel mensen je heel veel meer vertellen dan ik. Maar wat trooper zegt klopt wel. Je wil naar de bergen en een beetje serieuze bergen zijn toch al gauw zo'n 700km of verder. Die zou ik niet in een Samurai willen afleggen en eigenlijk ook niet in een Feroza. Heb zelf een Vitara gehad uit '97, zeer betrouwbaar en erg veel plezier van gehad. Als je er een hardtop voor vindt (dan waai je niet weg onder het tentdak op de snelweg) ook nog best comfortabel. En zal een Feroza qua prijs weinig ontlopen?
Börstel

Berichtdoor daanv.ooijen » vr dec 15, 2017 10:20 am

Bedankt voor de reacties!

Een Samurai valt al snel onder de categorie fun car begrijp ik hieruit :P

Ik zal eens gaan kijken of een Vitara bij mij zou passen, De feroza blijft toch nog wel een beetje hangen.

Ik zal hier nog eens een foto in plaatsen wanneer ik mijn keuze heb gemaakt! Bedankt!
daanv.ooijen

Berichtdoor prutser » vr dec 15, 2017 2:43 pm

Als je de Vitara kiest,kijk dan goed naar roest aan het chassis en de bodypunten ,een Suzuki blok dat een beetje olie zweet is lang niet zo erg dan een opgeboord Daihatsu blokje dat snel heet wordt!
Land Rover Discovery 1, 200 Tdi, performance intercooler, extra metertjes. Conti Cross Contact 205 80 R16 .
LJ80 Q '81 restauratie project
prutser
Opperspammer

Berichtdoor kawasoekie » vr dec 15, 2017 3:24 pm

Hallo Daan,

Een Feroza was mijn eerste auto, heel veel plezier aan beleefd en best nog redelijk comfortabel op de lange afstanden. Ben er regelmatig mee naar Kroatië geweest met de boot er achter en dat ging prima. Ondanks dat de soft top van de feroza veel beter is dan die van een vitara zou ik toch voor een hard top gaan, veel stiller.

Heb nu een samurai als speeltje, daar zou ik idd nooit geen lange afstanden mee gaan rijden...

Succes met de keuze en zoektocht.

Dennis.
Afbeelding Afbeelding

MB 280 GE verkocht, Pajero Sport verkocht.
kawasoekie

Berichtdoor Börstel » vr dec 15, 2017 11:27 pm

In een Feroza naar Kroatië met de boot erachter. Dat zijn de betere avonturen! :D
Börstel

Berichtdoor Muddy Bandit » za dec 16, 2017 1:11 am

Ik heb met een Samurai/SJ413 ruim 500.000 kilometer gereden door geheel Europa en leef nog steeds, met een paar fatsoenlijke stoelen erin is lange afstanden rijden goed te doen mits je geen grote haast hebt.
Het zijn gewoon simpele autootjes waar je heel gemakkelijk en low budget aan kunt sleutelen, en bijkomend voordeel is dat ze ook virusgeschikt zijn. 8)
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor brammie » za dec 16, 2017 10:44 am

daanv.ooijen schreef: Ik vind het zelf niet erg om te sleutelen en de auto van scratch van binnen en buiten te leren hoe hij in elkaar zit.

Daan.

Ik weet niet of scratch erop zit te wachten dat jij zijn auto van binnen en van buiten leert kennen :mrgreen: :mrgreen:

Ik zou gewoon een jimny nemen
Spiraalvering
Betere langeafstand wielbasis
Prima capabel voor terreinrijden
Virus acceptabel
Beter geprijsd dan 15jaar oudere samurai of vitara of feroza
http://www.roninwarriors.nl
HET suzukiforum waar je niet bij wilt horen.
brammie
Veelpleger

Berichtdoor dick » za dec 16, 2017 7:31 pm

Ik rij ook 20.000+km in een van de 3sj's no problem als je maar geen al te grote haast hebt.
Maar zou dan idd voor een jimny gaan valt gunstig in de catogerie voor het nk trial.
Met een vitara of ferosa is t geen feest op het trial terrein.
In ieder geval moet je daarmee giga veel steken.

Overtollige plastic iets aanpassen voor wat hufterproof materiaal,410 of 416 tussenbak.
Kleine bodylift em met 215\80r15 banden kun je daar wel plezier hebben.
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor dick » za dec 16, 2017 7:37 pm

Ff uitzoeken welke je moet hebben,zijn 2types die je niet moet hebben.van de jimny
De ene loopt de versnellingsbak kapot,en bij een andere t motorblok.
Jimny xl ff vragen welke dat zijn,want uitwisseling is niet mogelijk,en vbakken zijn zeldzaam hierdoor dit probleem.
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor camelroel » zo dec 17, 2017 2:39 pm

Als je tussen de Laro's geboren bent en dan naar J@pCr@p te gaan kijken. :shock:
Maar ben het wel met Dick eens dat een Jimny een goede keuze zou kunnen zijn, zeker als je ook trials wilt gaan rijden zijn ze zeker beter dan een Feroza volgens mij.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor prutser » zo dec 17, 2017 10:56 pm

camelroel schreef:Als je tussen de Laro's geboren bent en dan naar J@pCr@p te gaan kijken. :shock:

Hij weet nu natuurlijk hoeveel sleutelwerk en olie ervoor nodig is om zo'n Landrammel aan de gang te houden.... :mrgreen:
Land Rover Discovery 1, 200 Tdi, performance intercooler, extra metertjes. Conti Cross Contact 205 80 R16 .
LJ80 Q '81 restauratie project
prutser
Opperspammer

Berichtdoor daanv.ooijen » ma dec 18, 2017 10:41 am

prutser schreef:
camelroel schreef:Als je tussen de Laro's geboren bent en dan naar J@pCr@p te gaan kijken. :shock:

Hij weet nu natuurlijk hoeveel sleutelwerk en olie ervoor nodig is om zo'n Landrammel aan de gang te houden.... :mrgreen:

Mwaa + ik heb geen Land Rover geld om hem te onderhouden en nog rijdend in de wegenbelasting te houden :P
daanv.ooijen

Berichtdoor daanv.ooijen » ma dec 18, 2017 10:45 am

De Jimny is inderdaad wel leuk.

Ik zag er een aantal leuke staan bij Abenteuer & Allrad in Duitsland.
Je haalt de achterstoelen eruit en je hebt ruimte zat denk ik zo.
daanv.ooijen

Volgende

Keer terug naar • AANKOOPTIPS & MODELINFORMATIE