• Advertisement
Suzi's Place

Lier of banden?

Vragen en antwoorden omtrent de aanschaf van diverse 4x4's en 4x4 accessoires en algemene informatie over diverse 4x4 modellen, gebaseerd op de ervaringen van mede-MODDERPOELERS!

Lier of banden?

Berichtdoor PdeJeeper » wo sep 25, 2013 8:14 pm

Ok, het komt er niet morgen waarschijnlijk ook niet volgende maand of de maand erop :-) van. Maar ik zit al een tijdje te dubben wat het volgende is dat ik aan de Jeep wil doen.

Ik heb een Jeep Wrangler TJ 4.0, 5 inch verhoogd, Dana 30 met een easylocker voor, Dana 35 achter met een Offrotech vaccuum locker achter, 4-link kit achter, 4:10 overbrenging v+a, SYE, 33-er BF Goodrich AT banden en ik kan de stabi voor simpel losgooien zodat ik een hoop flex heb. Volgens mij vrij compleet wat techniek betreft dus.

Ik heb hem nog niet lang, krap een jaar en heb nu hooguit een 5-tal evenementen meegedaan op terrein (Beekse Bergen, Groeve de Groot, Peeltrail) een paar offroad ritten en ik heb zelf regelmatig na wat fikse regenbuien wat onverhard opgezocht. Dit is nog niet onder echt extreme omstandigheden geweest, dat wil zeggen echte diepe plakkerige modder & sporen. Ik zoek dat ook niet echt op, modderpaden geen probleem maar modderbakken sla ik over.

Ik heb in Juni op de ANVT dag 1x vastgestaan in het stuk naast het water. Ben er toen uitgeholpen door Monster. Ik blijf me echter afvragen waarom ik vastgereden ben. Ik denk zelf simpelweg de AT banden. Ik ben verder nog nooit in de problemen gekomen, de Jeep buffelt over lekker door en op zei, het soms wat slipperig. Sommige zullen dan zeggen dan heb je niet hard genoeg je best gedaan. Ok dat kan kloppen :-) Maar ik weet dat er aan de AT banden simpelweg beperkingen zitten dus probeer ik daar rekening mee te houden.

Ik heb wat stukjes film ter vergelijking, dit is op droog en zand ondergond dat wel. Maar door het "gemak" waarmee m'n wrangler er door komt vraag ik me af waar ik nu als eerste het beste in kan investeren. Een goede set modderbanden of een lier. Er is misschien eigenlijk weinig over te zeggen denk ik, maar gezien de voorbeelden, ik ben niet van plan mezelf vast te rijden als ik alleen op pad ben, kan gebeuren, maar ik wil ook niet om de 5 meter geholpen moeten worden als ik met anderen op pad ben. Dit is het enige prakitische referentie materiaal dat ik heb. Ik had van de 3 4x4's in de filmpjes die er moeite mee hebben eigenlijk toch wel anders verwacht:

https://www.youtube.com/watch?v=z4A6Gpxqst4
1:55 tot 2:13
5:00 tot 7:29
7:55 tot 10:12

https://www.youtube.com/watch?v=t3j0omtj1ZQ
0:00 tot 3:18 (vastgereden en eruit geholpen)
7:32 tot 9:30

Hoe verhoud zich dat nu tov mijn wrangler? Die Toyo in het eerste filmpje en laro in het 2e waren niet echt aangepast dus wellicht geen eerlijk vergelijk. Maar de Range in het 1e filmpje was volgens mij niet echt standaard meer en de rijder ook niet de flauwste.
Als je dit vergelijkt zeg je dan, voorlopig is een goede set modderbanden genoeg op die Jeep, dat is meer waard als de keren dat je een lier nodig hebt? Een goede set modderbanden met velgen doet niet veel onder voor een goede lier qua prijs.

Ik weet dus eerlijk niet of de vergelijk in de filmpjes wel zo eerlijk is, ik heb verder ook geen merk voorkeur dus of je nu een toyo, laro of suzi of jeep rijdt maakt me niet uit. Als het aan mij had gelegen had ik echter wel het ultieme 4x4 voertuig gereden naast m'n Alfa Bertone coupe, maar die zijn een beetje onvindbaar en onbetaalbaar ;-) Alfa Romeo Matta ;-) Afbeelding :wink: :wink: :mrgreen: :mrgreen:

Is hier een zinnig advies/antwoord op te geven?
PdeJeeper

Re: Lier of banden?

Berichtdoor ToyRoverlander » wo sep 25, 2013 8:45 pm

Als je zegt dat je toch modderbakken overslaat, en al lockers hebt voor en achter, zou ik zeggen..... banden! Lier is leuk en handig in die diepe modderbakken, en ook wel in andere situaties natuurlijk. Ik heb geen lier, rij niet in modderbakken want ik weet toch dat dat kansloos is, en kan me de laatste keer dat ik vast heb gezeten niet eens meer herinneren. Veel veerweg, goede banden en 2 lockers en je komt HEEL ver! Die voorbeelden die je laat zien in de filmpjes zijn van auto's zonder locker (die LC die heuveltje op probeert te komen bijvoorbeeld). Zou die wel minstens 1 locker hebben dan is de kans al veel groter dat hij bovenkomt.

33er of 35er modderbanden erop, lage bandenspanning en gaaaaaaaaannnn :mrgreen: 8)

Tijdens een evenement is er vast wel iemand met een lier die je even kan helpen als je toch onverhoops vast komt te zitten :wink:
112" Toy-Rover,3.4D turbo intercooler,4:1 Orion ,dual E-locked LC80 assen,SOA, RUF,63" chevy achterveren, 5125 14" Bilsteins,35"MTZ,PAS,Highsteer,alu rad,elec fans.
ToyRoverlander
Leafspring Wizard

Berichtdoor Monster » wo sep 25, 2013 8:50 pm

Koop maar een paar bandjes ja, heb je altijd plezier van...
en aangezien ik het leuk vind om te lieren zwengel ik je wel weer los als ik toevallig in de buurt ben, en als ik er niet ben is er vast en zeker wel iemand anders want naar mijn weten hebben we nog nooit iemand ergens laten staan =D>
Afbeelding
Let maar niet op mij, ik kraam altijd minimaal 97% onzin uit !!!
Monster
Legende

Berichtdoor Ranger » do sep 26, 2013 8:24 am

Banden en aanmelden voor de hulplijst :mrgreen:
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor Muddy Bandit » do sep 26, 2013 9:12 am

Eerst maar de banden.
De juiste volgorde staat trouwens in het virusboekje. :mrgreen:
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor camelroel » do sep 26, 2013 10:16 am

Als eerste zou ik ook banden zeggen want daar heb je het meest plezier van. Maar als je vaak alleen rijdt is een lier misschien een betere keuze. Want die kan je altijd uit de prut trekken.
Dus als je het meest evenementen rijdt inclusief ritten dan zou ik voor MT's gaan grof en hoog (breed is niet nodig maar ja je hebt een J@@P :twisted: ) Als je meestal alleen erop uit trekt in gebieden waar voldoende bomen staan dan zou ik als eerste een Lier kopen.
Die hoeft natuurlijk niet nieuw en duur te zijn. Kijk maar eens wat er nu in aangeboden te koop staat. OOk een 8000lbs lier met een vraagprijs van 250 Euro. Een nieuwe Warn is natuurlijk mooier maar ook direkt een stuk grotere investering.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor PdeJeeper » do sep 26, 2013 8:40 pm

Toch zoeken naar banden dus, iemand nog een nier nodig?
PdeJeeper

Berichtdoor Monster » do sep 26, 2013 8:41 pm

Haha, ga je niet redden met één nier :twisted:
Afbeelding
Let maar niet op mij, ik kraam altijd minimaal 97% onzin uit !!!
Monster
Legende

Berichtdoor PdeJeeper » vr sep 27, 2013 8:57 am

Het hoeft geen nieuwe set te zijn m'n nier is tenslotte ook 2e hands :mrgreen:
PdeJeeper

Berichtdoor PdeJeeper » wo sep 24, 2014 11:35 pm

Zit ik ff te lezen kom ik een oud topic van mezelf tegen en krap een jaar later binnen 4 weken van elkaar een setje mudbanden en een lier rijker. Gaat iets niet helemaal goed :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
PdeJeeper

Berichtdoor camelroel » do sep 25, 2014 9:09 am

4x4rus he.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor PdeJeeper » do sep 25, 2014 5:31 pm

:mrgreen: :mrgreen: Heb ik nog niet eens medegedeeld dat ik 6 maanden geleden er nog een Cherokee XJ bijgekocht heb :mrgreen: :mrgreen:
PdeJeeper

Berichtdoor pedro.rr » do sep 25, 2014 6:08 pm

Fotooooooooooo!
:-"
pedro.rr
Veelpleger

Berichtdoor PdeJeeper » do sep 25, 2014 6:59 pm

vanaf 4:50 in actie :mrgreen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Jg0AA7ajBB4[/youtube]

:mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

:D

Gewoon lekker standaard 4.0 automaat tuft lekker relaxed ook zowat overal doorheen :D
PdeJeeper

Berichtdoor jofer » di maart 24, 2015 12:54 pm

Al banden of een lier gekocht?
Ik had dezelfde gedachte en ik ben voor de modderbanden gegaan.
Geen spijt van tot nu toe, wat een verschil met AT banden zeg.
Heerlijk om nu door de modder te rijden, waar ik met AT banden stond te slippen en de sporen niet uit kon komen rij ik nu soepeltje en gemakkelijk door.
groeten johan
Jeep grand Cherokee zj 5.9 v8 quadra trac.
235/85/R16 gt radial adventuro MT.
jofer

Volgende

Keer terug naar • AANKOOPTIPS & MODELINFORMATIE