• Advertisement
ALLETOUW.NL

Invoerkosten en nl kenteken

Vragen en antwoorden omtrent de aanschaf van diverse 4x4's en 4x4 accessoires en algemene informatie over diverse 4x4 modellen, gebaseerd op de ervaringen van mede-MODDERPOELERS!

Re: Invoerkosten en nl kenteken

Berichtdoor Meine » ma jan 09, 2012 9:49 pm

Reptile Man schreef:Hoe zit het invoeren van een Land Rover Series 109, Diesel, 64pk uit 1984 vanuit Spanje??
Ik zit er aan te denken om een last minute naar spanje te boeken en dan naar Nederland te rijden.
Aan wat voor papierwerk en kosten moet ik denken?
Groeten, Ronald

Dan heb je wel een export-kenteken of iets dergelijks nodig volgens mij. Om dit in het land van herkomst te regelen kost nogal wat tijd.
Mijn idee was eerst ook om de Volvo rijdend uit Zweden te halen maar om deze reden heb ik dat niet gedaan. En achteraf denk ik dat
op laten halen met een trailer ook een betere / goedkopere keuze is geweest.
Ik heb ook zoiets overwogen: http://www.exportkentekens.com maar uiteindelijk geen gebruik van gemaakt.
Volvo C303, nog standaard op Michelin XML 325x85x16, elektrische ventilator en 123-ignition na. Ramsey 12000lbs lier moet nog gemonteerd worden.
Meine

Berichtdoor Plugge85 » do okt 25, 2012 8:28 am

Ik zie deze net pas, maar ik kan wat duidelijker voor je zijn ivm invoer uit Spanje:

Waar je rekening mee moet houden:

Ticket(s)
Overnachting
Exportkenteken plus verzekering
Openbaar vervoer daar naar locatie
Als je zelf niet bij loketten e.d. wilt staan kan er een tussenpersoon geregeld worden voor de juiste papieren. Kosten; € 100 a € 200 (ligt er aan waar he...)
Tol +/- € 200,- (vanaf Noord-Spanje gerekend)
Brandstof € 300,- minimaal (schat het verbruik en bereken het met de te rijden km's.)
Eten, drinken, evt overnachten en blabla. Dat bepaal je zelf...
Hou je je vrouw thuis, dan ben je praktischer en dus goedkoper :twisted:

Invoer bij RDW vergt een vrije middag, 3uur ben je zo bezig... Je kunt online een afspraak maken, op tijd daar zijn, € 110,- betalen (incl papieren e.d.) en laten invoeren. Je krijgt dan gratis een dagkenteken om heen en terug te kunnen rijden voor deze afspraak.
Doe je een APK erbij is het € 36,- meer geloof ik. Maar 'n nadeel schijnt dat als je afgekeurt wordt voor de APK, dan moet je retour naar de RDW voor een nieuwe.
Kentekenplaten, € 25,- ofzo

Dus hoe ik het vertaald heb is als een 'weekendje weg met een auto-avontuur terug' :lol:
Tel je het op bij de aanschaf van de auto, dan kun je wellicht achter de oren krabben en een engelse aanschaffen :twisted:

Sowieso ben je ergens € 1.000 kwijt, plus de aanschaf van je auto. De helft ben je ook kwijt als je een weekend Parijs boekt, dus sla je slag :mrgreen:
Groeten,

Arend

Lekker rommelen joh
Plugge85
Veelpleger

Berichtdoor u1000 power » ma mei 13, 2013 6:44 pm

Hoe zit het met het invoeren van relatief jonge auto's uit landen buiten de EU? Ik praat dan over auto's met een leeftijd van 3 tot 10 jaar ongeveer. Is het lastiger om nieuwere auto's op kenteken te krijgen in Nederland en ook met milieu-eisen, eisen omtrent bullbars etc? En vanaf wat voor leeftijd moet je ook BPM betalen?

Zit voor mn werk veel in het midden oosten en daar sterft het van de mooie landcruisers etc.. En die zijn vaak nog behoorlijk roestvrij door de droogte daar. Wie weet is het interessant om een aantal auto's tegelijk te exporteren naar de EU.
u1000 power

Berichtdoor Muddy Bandit » ma mei 13, 2013 7:23 pm

Even uit het blote hoofd:
eerst douanerecht (2,5% van de waarde) en BTW (21%) betalen, daarna aangifte BPM, als dat betaald is naar de RDW voor registratie en keuren.
BPM is afhankelijk van waarde, leeftijd en CO2-uitstoot van de auto.

Anders even zoeken op de site van de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... index.html bij "auto en vervoer".
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Theft_eXP » ma mei 13, 2013 10:06 pm

dat, en je MOET gelijk bij de rdw voor de apk.
Sport cars like Corvettes and stuff were carved with science to cut through air nice and easy.. But this truck just punches air in the face and yells at it to get the hell out of the way!
Dodge W200 "Bonnie"
5.9L V8
Veel roest, en lol!
Theft_eXP

Berichtdoor camelroel » di mei 14, 2013 11:43 am

Is het niet eerst rdw en keuren en vervolgens direct op dezelfde locatie naar de douane? De rdw bepaald de leeftijd en vervolgens bepaald de douane de waarde etc.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor Plugge85 » di mei 14, 2013 12:11 pm

Moeilijker lijkt het me niet persé. Bullbars moeten 'lossig' zitten alszijnde 'niet meer schade dan wanneer deze er niet had geweest'. Verder; als het gewoon een goede auto is kan het ingevoerd worden lijkt me.

Kosten zijn hierboven al genoemd. Ik durf niet te zeggen of APK gelijk moet met nieuwere auto's. Duurt sowieso even voor je je kenteken krijgt, dus wellicht is de optie daarna APK ook gewoon van kracht.

RDW keurt de auto alszijnde: is het de auto die je zegt dat het is. Is het een barrel, kunnen ze eisen dat je APK bij hen doet, is het gewoon een nette auto dan is het na 'inschrijving' naar de douane en de opgave doen.
Doe je ook keuren bij de RDW, dan keuren ze direct na de inschrijving en kun je daarna direct naar het loket van de douane.
Check anders de site of bel even, dan weet je het gelijk.
Groeten,

Arend

Lekker rommelen joh
Plugge85
Veelpleger

Berichtdoor Theft_eXP » di mei 14, 2013 10:44 pm

Plugge85 schreef:Kosten zijn hierboven al genoemd. Ik durf niet te zeggen of APK gelijk moet met nieuwere auto's. Duurt sowieso even voor je je kenteken krijgt, dus wellicht is de optie daarna APK ook gewoon van kracht.

RDW keurt de auto alszijnde: is het de auto die je zegt dat het is. Is het een barrel, kunnen ze eisen dat je APK bij hen doet, is het gewoon een nette auto dan is het na 'inschrijving' naar de douane en de opgave doen.
Doe je ook keuren bij de RDW, dan keuren ze direct na de inschrijving en kun je daarna direct naar het loket van de douane.
Check anders de site of bel even, dan weet je het gelijk.

auto's ingevoerd vanuit BINNEN de EU hebben niet de directe APK plicht. deze mogen gekeurd worden bij een willekeurig keuringsstation, op een willekeurig moment

auto's ingevoerd vanuit BUITEN de EU moet verplicht direct bij de rdw gekeurd worden, afkeur = geen kenteken.

Hier zit geen willekeur in of het nou een nette auto is of niet.
Sport cars like Corvettes and stuff were carved with science to cut through air nice and easy.. But this truck just punches air in the face and yells at it to get the hell out of the way!
Dodge W200 "Bonnie"
5.9L V8
Veel roest, en lol!
Theft_eXP

Berichtdoor camelroel » wo mei 15, 2013 7:29 am

Hou er rekening mee dat lampen e.d. een EU keurmerk moeten hebben. Zelfs Porsches en mercedessen die uit USA komen worden regelmatig afgekeurd omdat er een lampeglas inzit zonder eu keurmerk terwijl ze eigenlijk hetzelfde zijn.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor Plugge85 » wo mei 15, 2013 8:38 am

Jaa, inderdaad! Dat verschil is er ook nog ja! Ik ging even uit van een EU auto eigenlijk :mrgreen:
Groeten,

Arend

Lekker rommelen joh
Plugge85
Veelpleger

Vorige

Keer terug naar • AANKOOPTIPS & MODELINFORMATIE