• Advertisement
Suzi's Place

Sleeplint

Op zoek naar die bijzondere 4x4 of dat ene onderdeel of accessoire voor je gekoesterde bolide? Vind het hier! Alleen voor niet-commercieel gebruik.

Sleeplint

Berichtdoor Grabber » do jan 21, 2021 8:32 pm

Is er nog iemand die een bruikbaar/gebruiksklaar 4x4 sleeplint / sleepkabel over heeft voor me?
Hoeft niet nieuw te zijn (vind dat juist schrikbarend duur aangezien ik niet wekelijks modderploeter of geen trials etc rijd), als het nog maar oké is.
Zou qua treksterkte geschikt moeten zijn voor een Pajero (zeg iets boven 2000 kg, dus minimaal 5 ton)
Ik hoop het nooit nodig te hebben, voor voor die ene keer dat het onverhoopt toch aan de orde is, is het wel handig om het ergens onder een stoel te hebben liggen oid.
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Re: Sleeplint

Berichtdoor Grabber » za jan 23, 2021 7:58 pm

Iemand ervaring met spul van Aliexpress in dit opzicht?
Heb ik genoeg aan een touw cq. lint met twee stalen lussen/ haken, of is er meer nodig eigenlijk?
Ik zie in NL bv dit: https://alletouw.nl/product/4107/sleepk ... -sleeptouw
Maar ik lees dat sommigen een lus niet graag om een trekhaak leggen om te trekken en om aan een oog te bevestigen heb je natuurlijk sowieso "iets" nodig.
Er is zoveel spul te koop aan boomlinten, soft shakles, D ringen etc. dat je op den duur niet meer weet waar je goed aan doet...
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Berichtdoor opaJan » zo jan 24, 2021 10:02 am

als je het niet vaak gebruikt voldoet een goede hijsband met een paar goede d sluitingen ook
opaJan

Berichtdoor dick » zo jan 24, 2021 1:03 pm

Als je 6 meter neemt van de link hierboven valt het toch nog mee kwa prijs :-k.
Doe ik liever dan een hijsband en een klap door heel je lijf en een bult gekraak in je chassie en dergelijke
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor pinzi » zo jan 24, 2021 4:29 pm

Veiligheid is voor sommigen blijkbaar niet zo belangrijk ...als het maar goedkoop is, typisch Hollanders zeker :-k ](*,) ](*,) =D>
pinzi

Berichtdoor Grabber » ma jan 25, 2021 9:28 am

Eh, Pinzi, kun je me uitleggen wat precies gevaarlijk/onverstandig is, daar leer ik meer van.
Maar ik heb intussen een serie filmpjes bekeken over recovery... en toch een beetje geschrokken van wat er (erg) mis kan gaan, dus ik snap de bezorgdheid.
Voorlopig is mijn doel gewoon greenlanen met extra aantrekkingskracht voor kuilen en modderpoelen, maar ook dan kun je een keer vast komen te zitten.
Ik heb intussen wat meer zicht op de voor- en nadelen van sleeplinten, kinetisch touw, D sluitingen en soft shackles etc.
Het is in elk geval ingewikkelder dan ik dacht! :D
Dat neemt niet weg dat het wel slim is om iets bij je te hebben om in een onverhoopt geval van vastzitten te kunnen loskomen.
Ik denk voor alsnog aan:
-een paar handschoenen
-een schep
-een compleet sleeplint (als je het geluk hebt dat er iemand is die je los kan / wil trekken (is 6 meter dan niet aan de korte kant?))
-vergeet ik nog wat?

Ik ben nog wel benieuwd of iemand weet of de standaard sleepogen in de voorbumper van een Pajero (achter heb ik een trekhaak) een beetje bruikbaar zijn voor lichte recovery.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je die verbindt via een krachtverdeler en dan daaraan een sleeplint of kinetisch touw.
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Berichtdoor Pick up » ma jan 25, 2021 2:13 pm

Mijn L200 is destijds ook wel losgetrokken aan de 2 originele ogen voor met krachtverdeler.
Voor een keer gaat dat wel, maar ze zijn er niet voor bedoeld, dus het hangt erg af van degene die je los trekt.

En 6 m1 moet kunnen, korter zou ik niet doen anders staan ze zelf al vast voor ze bij je zijn :mrgreen:
Groeten Frans.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Pick up
Opperspammer

Berichtdoor Grabber » ma jan 25, 2021 3:02 pm

Helder verhaal.
En als alternatief voor de sleepogen (ben niet van plan het vaak te gebruiken eigenlijk, maar lijkt me vervelend als je ze los trekt)?
Chassis/wielophanging?
Of moet je anders een after market sleeppunt laten monteren ? (gek dat dat eigenlijk niet fabrieksaf voorzien is bij een terreinwagen)
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Berichtdoor dick » ma jan 25, 2021 5:53 pm

De trekhaak kan t wel hebben en de voorzijde is vaker een probleem.

Mooiste is gewoon een arb lierbumper :mrgreen:
Daar zitten mooie ogen aan, en kun je er een mooie lier inbouwen dan ben je overall in voorzien :smt023

Maar das natuurlijk gekheid.

Ff kijken of je een haak kunt bouwen rechtstreeks aan je chassie balk maar dat ging vroeger met de oudere types weer beter door nu met de modernere autos alles kunstig weggewerkt met kunstof zooi wat toch gelijk gaat hemelen zodra je er t terrein mee ingaat en een net te diepe kuil tegen komt.

Op mijn Toyota landcruiser lang geleden had ik op beide chassie balken zon haak gezet, als je zon touw bestelt en 2 deugdelijke harpsluitingen ben je al best goed voorbereid, en als je alleen ergens rijd doe je niet zo gek.
Touw om de trekhaak en voor nood kun je de krachtverdeler met die beide harpsluitingen aan jou auto doen.
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor Muddy Bandit » ma jan 25, 2021 9:07 pm

Het slopen van de sleepogen is meestal het gevolg van een combi van grof geweld en touw/lint zonder rek, maar normaal gesproken kunnen de sleepogen nog aardig wat trekkracht aan.

Ik had vroeger (naast een paar harpsluitingen) altijd een rektouw en een kraanband(zonder rek) in de auto liggen, en tevens een handtakeltje van 1500 kg.
Het rektouw gebruikte ik alleen tussen 2 auto's in, en de kraanband + handtakel als er geen 2e auto of vriendelijke agrariër in de buurt was en alles op handkracht aan een boom losgeslingerd moest worden.
Wat later kwam er toch wel een 5-tons lier die netjes in een lierbumper weggewerk zat, maar dan ben je al een paar stappen verder in het virusboekje.... mudbandjes en verhogen komen eerst nog. :mrgreen:
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Grabber » ma jan 25, 2021 9:56 pm

Naar mudbandjes was ik al aan het kijken eerlijk gezegd... :twisted: :oops:
Maar zo'n handtakel, hoe werkt dat dan? Ik ken wel die hefboom takeltjes , maar hoe voorkom je dat je in de lijn van de kabel staat, mocht deze knappen?

En... je mag een krachtverdeler ook met soft shackles aan de sleepogen bevestigen toch? (ik ben bang dat D sluitingen de sleepogen beschadigen :oops: :D en vind ze ook iets linker als er iets breekt)
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Berichtdoor dick » di jan 26, 2021 8:21 pm

De softshakles zijn ook perfect natuurlijk,
Die staan in alle webshops wel te koop.

Handlier zijn die rateldingen waar je ca 2meter kunt doen en dan weer opnieuw op moet bouwen.

Een tyfo takel kan ook, is veel sterker maar ook wel weer heel lomp, dan heb je 30meter kabel achterin liggen.

Meeste heb je toch aan een goed touw en een volle batterij van de telefoon, hulp is dan wel te regelen en als je legaal rijd dan is het niet zo zwaar, meestal gaat het echt mis op plekken waar je überhaupt niet mag komen.

En echt zware stukken zitten vaak in georganiseerde ritten waar ook een alternatief in zit. En tja ook een zware zandweg is legaal te vinden maar denk dat je dat zonde van je auto vind.
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor Boxman » wo jan 27, 2021 7:15 pm

slepen met een sleeplint of hijsband of zoiets doe ik nooit, gebruik ik alleen voor lieren. Hier zit geen rek in en betekent vaak, als je beetje vast zit, dat er 'gesnukt' wordt en dus zware belasting voor sleepogen of trekhaak.

Investeer liever, zoals je zelf al in de link aangeeft, in een kinetisch sleeptouw. Is stuk prettiger voor het materiaal. Let erop dat er geen knoop inkomt want dat betekent direct einde van je touw als er getrokken wordt.
Afbeelding
Boxman

Berichtdoor Grabber » za jan 30, 2021 10:54 pm

Tnx voor alle reacties!
Nog n andere vraag: is (laten) slepen via een sleepkabel over de trekhaak gevaarlijk? Ik lees tegenstrijdige berichten daarover.
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Berichtdoor dick » zo jan 31, 2021 12:16 pm

Ik hang bij elke los sleepactie t touw gewoon over de knobbel, of het nu bij mezelf is of bij los sleep acties bij anderen op een evenement. Alleen niet bij een hijsband die pleur ik direct de struiken in :mrgreen:
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Keer terug naar • GEZOCHT