• Advertisement
Euro4x4Parts

Verschil bladveren chauffeurszijde of bijrijderszijde

Veren, sturen, remmen & wielen

Verschil bladveren chauffeurszijde of bijrijderszijde

Berichtdoor Campagnola » zo okt 10, 2021 11:04 pm

Bij de laro serie 3 109 die ik vroeger had waren de bladveren aan chauffeurskant meer gebogen dan aan de andere kant.in het onderdelenboek(parts catalogue)zag je ook dat zowel voor als achter de partsnumbers voor links of rechts verschilden.nu is mijn vraag of iets dergelijks ook aan de hand is bij een Landcruiser bj 40 serie.een onderdelen boek heb ik nog niet kunnen verschalken ook niet digitaal.heb alleen nog maar fsm vn 3b engine kunnen downloaden.misschien dat iemand op dit forum wijzer kan maken.mvgr,Campagnola
Campagnola

Re: Verschil bladveren chauffeurszijde of bijrijderszijde

Berichtdoor dick » ma okt 11, 2021 4:05 pm

Dat had ik nog nooit gehoort,ben er wel benieuwd naar,bij suzuki's is t allemaal gelijk
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor Muddy Bandit » ma okt 11, 2021 4:55 pm

Komt wel meer voor, heb alleen geen idee of dit bij Toyota ook het geval is.
Ik ken het eigenlijk alleen maar van de amerikanen waar de tank naast de aandrijflijn geplaatst is, het gewicht van 100 liter benzine staat anders garant voor een scheef hangende carrosserie. (mijn Wagoneer heeft achter ook verschil in het verenpakket, links zitten 2 dikkere veerbladen in het pakket als rechts)
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Campagnola » ma okt 11, 2021 7:12 pm

Er zijn OME bladveren gemonteerd die nog glimmen vn de nieuwigheid.nrs links en rechts hetzelfde.Zonder belading dacht ik te zien dat bijrijders kant iets hoger stond maar dacht dat het misschien kwam door verzakte tegels waar de linker wielen op stonden,maar nu liggen er zo’n 250 kg houtbriketten achterin en nu is de ruimte tussen carrosserie en bovenkant wiel aan de bijrijderskant een dikke 4cm groter en volgens mij ligt de lading vrij goed verdeeld.De veer aan de bijrijderskant is duidelijk minder ingeveerd,je ziet het ook aan de schommels die aan de bijrijderskant zowat loodrecht staan en aan de andere kant onder een hoek van 70 a 80graden staan.
Campagnola

Berichtdoor Campagnola » wo okt 13, 2021 11:33 pm

Ben er vanmiddag maar eens onder gekropen om de bladveren te bekijken en te controleren op een breuk vn een vn de veerbladen maar ik kon niets ontdekken.Maar ik heb nu een andere theorie.De shocks zijn van OME en met gas gevuld,het zijn nitroshocks.Ik denk dat als een shock gas gaat lekken hij iets in zal zakken samen met de veer en de auto dan iets overhelt naar de kant vn de lekke schokbreker.Heeft iemand daar ervaring mee of zit er helemaal naast?
Campagnola

Berichtdoor Muddy Bandit » do okt 14, 2021 7:52 pm

Gewoon even in de praktijk testen, dat is slechts een kwestie van de schokbrekers even los maken van de as.
Ik neem aan dat de schokbrekers wel hetzelfde en op de juiste plek gemonteerd zijn? (ik heb in het verleden eens zo'n geintje gehad met Rancho dempers, bleek uiteindelijk dat dempers voor de vooras en de achteras kruislings onder de auto gemonteerd zaten #-o )
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor sanderunizuki » do okt 14, 2021 8:46 pm

Normaal gesproken drukt een gasgevulde demper niet zoveel, misschien een paar kilo.
Bij sommige merken zit er wel verschil in (blad)veren links en rechts. Terrein Tamer heeft dat op sommige verensets.
Toyota Landcruiser HDJ75 pick-up BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
Toyota Landcruiser HDJ100 pick-up, in aanbouw
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nlhttp://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki
Veelpleger

Berichtdoor Campagnola » do okt 14, 2021 11:22 pm

Bedankt zover voor het meedenken.Ik zal eerst de tip vn muddy over het kruislings monteren checken.eerst maar de simpele dingen controleren dan kan ik die uitsluiten.
Campagnola

Keer terug naar • ONDERSTEL