• Advertisement
ALLETOUW.NL

Spelling samurai tussenbak 4.16

Motor, bakken, diff's & assen

Spelling samurai tussenbak 4.16

Berichtdoor Jimny92 » za jun 12, 2021 7:31 pm

Hallo, bij mijn tussenbak kan ik de ingaande as circa anderhalve centimeter, gemeten buitenzijde flens, verdraaien voordat uitgaande as mee gaat draaien. Verder draait en schakelt hij goed zonder rare geluiden. Naar mijn idee is dit wel veel spelling. Waar kan dit aanliggen? Wanneer de spaning op de aandrijflijn weg valt of erop wordt gezet bij koppelen of met het gas spellen hoor ik ook een metalen klap/klik in de aandrijflijn. Andere onderdelen Assen, kruisjes ed zijn goed. Kan dit vanuit de spelling in de tussenbak komen?

Heeft iemand een idee?
Jimny92

Re: Spelling samurai tussenbak 4.16

Berichtdoor Muddy Bandit » za jun 12, 2021 11:26 pm

Iets speling (lees: vrije slag) hoort er wel in te zitten.
Speling kun je het beste controleren door de in- en uitgaande as handmatig stevig tegen elkaar in te draaien: als je dan merkt dat er wat klappert in de bak dan is waarschijnlijk het tussenasje met de bijbehorende naaldlagers ingevreten en aan vervanging toe.

tussenbak 410-9.JPG

... dit is dus dat asje + naaldlagers in het middelste tandwiel:

tussenbak 4.9-3.JPG

Wat je dan nodig hebt zijn 2 naaldlagers, een nieuw asje en een rubber keerring (ik weet niet of de nummers nog actueel zijn):

tussenbak 410-10.JPG

... en dan natuurlijk gelijk even frisse cardanolie, pakkingen voor de bakhelften en de keerringen achter de flensen ook even mee bestellen en vervangen als je de boel toch al open hebt liggen.

Let er op dat je voor het demonteren van de tussenbak de borgmoeren van de flensen eerst even los draait (een zware luchtsleutel is dan heel handig) en dat je voor het open maken van de tussenbak eerst het tandwieltje van de kilometerteller kabel moet verwijderen.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Jimny92 » zo jun 13, 2021 7:26 am

Hoi , vorig jaar winter heb ik dat allemaal vervangen, als ik daarna nog 2000 km heb gereden is het veel, corona.daarna draaide hij wel mooi zonder ruisende bijgeluid.
Jimny92

Berichtdoor Jimny92 » zo jun 13, 2021 7:29 am

Er valt toch niks af te stellen aan de tandwielen? Is de vrije slag te veel en kan het geluid met koppelen daarvan dan komen?
Jimny92

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN