Even wat context dan,
We zijn bezig met een Mercedes Camper uit 1981, de auto is gestript en ik wilde de sterkste (5 cilinder) mercedes motor erin die kon.. de 2.9 TD.
De sterkste die ik kon vinden die nog lekker mechanisch was was de 2.9 TD in een Ssangyong musso.. wel meteen lijnpomp dus lekker simpel.
We hebben de handbak erbij uit een Korrando (omdat we toch al aan het vloeken waren in de kerk) en de tussenbak.
Omdat de Mercedes uiteraard een 4 cilinder diesel had met een enorme berg vermogen (70 pk, 307) had die uiteraard alleen achterwiel aandrijving en omdat we er een 4x4 van maken hebben we gekozen voor de assen van een Nissan Patrol GR,
Nou komt het volgende, de bak/ as eindoverbrengingen snap ik nog niet echt,
Zijn er nog mensen die even kunnen helpen of een tool weten voor de tussenbak verhouding, as verhoudingen Y61 en welke banden (16 inc) wielen ik dan kan plaatsen?
is er een omrekentool ergens?
in de uitgaande as versnellingsbak (ssangyong) zijn de verhoudingen 1:59.1 van de met een bandenmaat van 235-75R15
en de Patrol assen hebben 1:61.1, en de Patrol heeft bandenmaat 265/70 R16.
Nou wil ik graag weten hoe ik het verschil kan berekenen in rol omtrek, dus waar moet ik op letten met de bandenmaat?
Ik weet dat het moet werken want dat zegt de garage waar dit gedaan word maar ik krijg niet echt duidelijkheid hoe en wat en welke bandenmaat we zouden moeten worden..
en dat is wel handig voor de rest van de planning.
Is er iemand die hierbij kan hepen?