• Advertisement
Suzi's Place

Diff voor Nissan Navara kopen uit Australie, past 100%?

Motor, bakken, diff's & assen

Diff voor Nissan Navara kopen uit Australie, past 100%?

Berichtdoor Bigred » vr maart 11, 2022 11:10 pm

Beste Modderpoelers,

Ik zal mij eerste even voorstellen. Mijn naam is Michiel Nijland en sinds enige jaren ben ik met mijn vriendin de blijde bezitter van een 4wd camper, een Nissan Navara met Bimobil opbouw. Hier toeren wij sinds enkele jaren mee door europa en bezoeken de meer afgelegen plekjes. Een hardcore 4wd is het niet meer met het gewicht maar dit vinden wij niet zo erg, wij zien het als een camper waar je meer mee de gebaande paden kunt verlaten, een helling of zand/stenenpad mee kan pakken die je met normale camper niet rijdt. Het is een Navara uit 2003 met een 2.5diesel motor met 133pk en 160.000km op de teler.

Afgelopen februari zijn wij voor 2 weken naar Zweden geweest waar wij heerlijk rond hebben getoerd en genoten van de winterse omstandigheden en stille bossen :D . Op de terug weg savonds laat echter begon het differentieel achter een gierend geluid te maken en hierdoor zijn wij direct gestopt bij het eerste tankstation. De achter diff. was erg heet, ik wist echter niet of dit normaal was en na googlen was ik niet veel wijzer. Ik heb de vuldop los gedraaid en hier kwam wat uitdruppelen. Dit rook niet verbrand maar gewoon naar diff olie en we wilden niet snachts bij een tankstation moeten slapen, dus we zijn de laaste 10 min rustig doorgereden naar een plek om fatsoenlijk te kunnen slapen. Sochtends heb ik wat van de olie afgetapt uit de bodem en via een filter in een maatbeker laten lopen. Hier zaten staalstukken in van 1cm lang. Het was direct duidelijk, we rijden niet verder ](*,) . We hebben de camper laten ophalen door een autoambulance en zijn met een huur auto naar huis gereden. Gelukkig goed verzekerd.

De auto is vanaf het begin van ons bezit in onderhoud bij Saris4x4 in Valburg. Het kost wat maar wij hebben hier tot nu toe goede ervaringen. Zij hebben 30d km geleden bij de grote beurt de diff olie vervangen voor nieuwe LSD olie achter en normale diff olie voor. De camper stond 2,5 dag na het afslepen in duitsland al bij hun voor de deur en de dag erop hebben ze de diff open gemaakt. Tot onze verbazing bleek alles wat stuk kon gaan kapot te zijn gelopen. Vermoedelijk is een stukje van de slipplaten afgebroken en tussen alles gekomen. Niks was nog te redden. Mogelijk heeft de vorige eigenaar geen of de verkeerde olie ververst :-k

Hoe dan ook het moet gemaakt worden en Saris heeft gekeken voor een vervangende diff. maar niks kunnen vinden. Ik heb zelf gezocht op internet en in Noorwegen en Australie een mogelijk vervanger gevonden. De Noorse ziet er erg gehavend (zeer roestig) uit maar de Australische is nog in nette staat. Er staat veel info bij en van beide kon Saris aangeven dat ze 'lijken'' te passen. Ik snap dat ze geen verantwoordelijkheid willen nemen voor een mogelijke misfit en ze geven terecht aan dat ze geen gegevens hebben over de exacte overbrengingsverhouding van onze auto. Dit ik wil dit natuurlijk wel zo goed mogelijk uitzoeken. Hieronder de link met het onderdeel.

https://www.justcommodorespares.com.au/ ... 3d35f8d2a1

Hieronder ook nog de link met de noorse diff.:
https://www.b-parts.com/nb/store/produc ... s757-1997/

Titel van australische Advertente is:
NAVARA DIFF CENTRE D22 REAR 3.9 RATIO LSD TYPE 29 SPLINE AXLE (CA39 CODE) 04/97-CURRENT *W0863

Mijn vragen:
1. Er staat duidelijk dat het om een D22 gaat, met LSD echter er staat ook een ratio bij en 29 spline. Kan iemand mij vertellen of gewoon alle differentielen van navara's uit de juiste bouwperiode passen of dat er veschillen kunnen zitten in Diffs uit andere jaren van de D22 of misschien zelfs zelfde jaar maar andere werelddelen?

2. Als er verschillen zijn, waar zit het hem dan in. Zit hem dat in de spline of in de ratio of iets anders?

3. Als de Spline en/of ratio niet klopt kan dit makkelijk aangepast worden?

4. Heeft iemand ervaring met dit soort onderdelen uit het buitenland halen? Waar moeten we eventueel op letten bij aanschaf?

5. Veel onderdelen bedrijven hebben geen diffs en veel slopers hebben website met weinig info over een onderdeel. Heeft iemand adviezen website waar wij ook zouden kunnen zoeken als dit hem niet wordt?
Wij hebben gezocht via:
- uiteraard Google, maar je krijgt hier veel junk, mismatches met je zoekopdracht, onderdelen voor andere bouwjaren enz.
- Ebay (ebay kleinanzeigen)
- Gumtree.au
- Blocket (zweeds)
- Marktplaats

Ik hoop dat jullie nuttige informatie hebben die ons kan helpen een overwogen aankoop te doen.
Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Michiel Njiland

ucp.php?mode=activate&u=79099&k=5U2VZQKHBJ
Bigred

Re: Diff voor Nissan Navara kopen uit Australie, past 100%?

Berichtdoor Muddy Bandit » za maart 12, 2022 11:08 am

Diff's worden meestal aangeboden in de vorm van een complete achteras, dus daar even op zoeken:

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... p-4x4-(d22)/onderdeel/achteras-achterwielaandrijving/onderdeelid/12041790/
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor pinzi » zo maart 13, 2022 12:18 pm

Nissan navara D40 2.5 2003.....dat zijn toch die die in 2 breken , zeker met zo een bi-mobil er achter op. :-k ](*,)
pinzi

Berichtdoor dick » zo maart 13, 2022 7:34 pm

Ik zou ook een complete as kopen die auto's worden natuurlijk op export gezet maar van suzuki's weet ik zo wat uitwisselbaar is maar bij Nissan geen idee eigenlijk maar er ligt vast ergens een as.

Hans bolink of ff na lesscher in saasveld bellen,die weten al veel of eigenlijk alles van Nissan,en bellen is gratis
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor Bigred » ma maart 14, 2022 12:09 pm

Daar kan ik al een hoop mee, ik ben ingesprek met een sloper over een as. Bedankt voor de reacties tot dusver. Die worden zeer gewaardeerd! Ik
Bigred

Berichtdoor Muddy Bandit » ma maart 14, 2022 11:53 pm

Let er in ieder geval wel even goed op dat het een 4WD as met LSD betreft.

En voer je chassisnummer eens in op partsouq.com, dan vind je daar ongeveer alle gegevens van je Nissan incl. de exploded views met bijbehorende OEM nummers van de onderdelen.... best wel handig als je onderdelen zoekt. :wink:

pinzi schreef:Nissan navara D40 2.5 2003.....dat zijn toch die die in 2 breken , zeker met zo een bi-mobil er achter op. :-k ](*,)

En wat wil je daar nou weer mee zeggen?... een D40 is toch echt wel een heel andere Nissan als een D22. ](*,)
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor pinzi » di maart 15, 2022 6:09 pm

Muddy Bandit schreef:Let er in ieder geval wel even goed op dat het een 4WD as met LSD betreft.

En voer je chassisnummer eens in op partsouq.com, dan vind je daar ongeveer alle gegevens van je Nissan incl. de exploded views met bijbehorende OEM nummers van de onderdelen.... best wel handig als je onderdelen zoekt. :wink:

pinzi schreef:Nissan navara D40 2.5 2003.....dat zijn toch die die in 2 breken , zeker met zo een bi-mobil er achter op. :-k ](*,)

En wat wil je daar nou weer mee zeggen?... een D40 is toch echt wel een heel andere Nissan als een D22. ](*,)

Pff dan hed i geluk dat het een D22 is =D> :lol: :-"
pinzi

Berichtdoor Bigred » ma maart 21, 2022 1:48 pm

Via de onderdelenlijn een achterdiff gevonden, gekocht en laten verzenden naar Saris4x4 in Valburg. Deze kwamen er helaas achter dat de diff verroest was van binnen. Olie was weg en water er in. Kan zo weer terug naar de sloop helaas. De zoektocht gaat verder.... :(
Bijlagen
Diff. van Joko auto onderdelen3.jpg
Diff. van Joko auto onderdelen3.jpg (227.8 KiB) 1352 keer bekeken
Diff. van Joko auto onderdelen2.jpg
Diff. van Joko auto onderdelen.jpg
Diff. van Joko auto onderdelen.jpg (83.65 KiB) 1352 keer bekeken
Bigred

Berichtdoor dick » wo maart 23, 2022 6:32 pm

Das jammer maar deze zou ik als je m hebt toch nog houden kroon en pignon is toch wel bruikbaar
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor Rob D22 » vr mei 27, 2022 9:35 am

Je hebt maar 2 veschillende diffs. Een c200 of een h233b. De h233b is de beste. Maar als je een h233b wilt hebben moet je ook de aandrijfas vervangen omdat deze korter is. Op de foto is een c200 diff. Goed opletten of je een as met Abs hebt , want deze zijn beter gelagerd.
Rob D22

Berichtdoor sanderunizuki » ma jun 06, 2022 11:40 am

Domme vraag, maar passen diffs van een patrol dan ook, want die gebruiken ook c200 en h233 diffs? Mits de overbrenging goed is natuurlijk, of zijn die weer geleverd met andere splines?
Toyota Landcruiser HDJ75 pick-up BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
Toyota Landcruiser HDJ100 pick-up, in aanbouw
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nlhttp://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki
Veelpleger

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN