• Advertisement
ALLETOUW.NL

Motor loopt warm

Motor, bakken, diff's & assen

Motor loopt warm

Berichtdoor JonnoSamurai » vr aug 27, 2021 1:40 pm

Goedemiddag mede modderpoelers,
Deze vakantie met pech teruggekomen met onze Samurai, motor bleef warm lopen. Olie en koelvloeistof beide regelmatig gecheckt, hij verbruikt olie, van hoog naar laag streepje in ongeveer 1500km.
De auto wat zwaar bepakt, maar met een elektrische fan 14 inch (1300cfm) en vorig jaar nieuwe koppaking, klepseals, nieuwe radiateur, waterpomp en riemen had ik goede hoop.
Thuis gekomen olie vervangen door semi synthetische olie 10w40 ipv 15w40 van de lidl en gele koelvloeistof -38. Dat had als resultaat na eerste testrondje witte rook uit de uitlaat bij starten, wss door de dunnere olie. Kop eraf gehaald, olie op de eerste twee zuigers, koppaking lek en scheur in uitlaat spruitstuk.

Kop was krom, nu gevlakt en op druk getest, kleppen en kop allemaal goed.

Plan nu: nieuw uitlaat spruitstuk, zuigerveren vervangen, zelf honen want cilinder wand is glad (geen schade) en direct drijfstang lagers vervangen.

Kunnen de zuigerveren en bijkomend olieverbruik de oorzaak zijn van het warmlopen? Motor ligt voor de tweede keer uit elkaar in een jaar dus wil dit keer niks over het hoofd zien, mis ik nog wat?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Jonno
Laatst bijgewerkt door JonnoSamurai op vr aug 27, 2021 2:10 pm, in totaal 4 keer bewerkt.
JonnoSamurai

Re: Motor loopt warm

Berichtdoor JonnoSamurai » vr aug 27, 2021 1:54 pm

Daarnaast:klopt het dat de koppaking een deel van het olie toevoer/afvoer kanaal tegenhoud? Op de foto linksonder en dus ook bij de 1e en 2e cillinder waar de koppaking lek is.. Toeval? Kan ik de nieuwe koppaking opboren bij dit gat voor meer flow?
Bijlagen
Screenshot_20210827_145020.jpg
JonnoSamurai

Berichtdoor pinzi » vr aug 27, 2021 3:29 pm

Meer flow.....dacht dat de waterpomp voor de " flow" zorgt :-k
pinzi

Berichtdoor Muddy Bandit » vr aug 27, 2021 3:42 pm

Niet doen, het is allemaal berekend.
Doorvoeren in de koppakking gaan vergroten betekent in de praktijk je kop droog zetten, dat vind je cilinderkop echt niet fijn.

Wat de revisie betreft: pak het gelijk even goed aan en maak er geen halfbakken werk van... meten is weten.
Dus controleer eerst of de cilinders nog wel zuiver rond zijn voordat je gaat honen, indien dat niet het geval is uitboren en overmaat zuigers.
Krukas idem, eerst meten en dan pas het plan trekken.

Koelproblemen kunnen ook voortkomen uit een verkeerde timing/vervroeging van de ontsteking, of een te arm brandstofmengsel. (dat zou je koppakkingprobleem ook kunnen verklaren, want de echte benzine uit de jaren '90 verbrandt toch aardig anders als de moderne kwastenreiniger die tegenwoordig als benzine verkocht wordt)
Met een gezonde goed afgestelde motor en een schoon standaard koelsysteem is de koeling normaliter al ruim voldoende, en is dat niet het geval dan moet je de oorzaak opzoeken en aanpakken en niet gelijk beginnen met symptoombestrijding door een grotere koelfan en/of grotere radiator te plaatsen.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Muddy Bandit » vr aug 27, 2021 3:54 pm

pinzi schreef:Meer flow.....dacht dat de waterpomp voor de " flow" zorgt :-k

Een waterpomp bouwt geen druk op, die zorgt alleen maar voor de verplaatsing van de koelvloeistof.... de diameter, vorm en verdeling van leidingen en koelkanalen bepalen uiteindelijk de hoeveelheid koelvloeistof die er door kan.
En gezamenlijk bepalen ze dan uiteindelijk de flow, en die is zelfs nog afhankelijk van het toerental waarop de motor draait. :wink:
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor JonnoSamurai » vr aug 27, 2021 7:50 pm

Oke duidelijk, heb dus de goede koppakking. Elektrische fan heb ik geplaats voor koeling met warm weer in langzaam rijdend verkeer voor de vakantie, verder is de radiateur gewoon standaard!

Maar goed, je hebt helemaal gelijk vandaar dat ik het nu ook direct goed wil doen. Bij het opmeten van de cillinders vond ik dezelfde maat. Direct de krukas opmeten en het onderblok wegbrengen voor revisie is allicht een beter plan aangezien de boel nu toch al open ligt. Te arm brandstof mengsel is ook nog een goede om naar te kijken, ontsteking nog kort geleden afgesteld met stroboscoop.

Bedankt voor het meedenken!
JonnoSamurai

Berichtdoor Rampestamper » za aug 28, 2021 2:48 pm

Is de ontsteking dan ook afgesteld met het vacuumslangetje eraf zo dat de vervroeging niet werkt of is deze tijdens het afstellen erop gebleven?
Ook al eens zonder thermostaat geprobeerd?
Alle kanalen open, geen verstopping?
Radiator ook helemaal open?
Ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...

Landrover Freelander 2.0 TD Automaat als trekpaard
Lada Niva 1600
Suzuki Samurai
Rampestamper

Berichtdoor sanderunizuki » za aug 28, 2021 9:11 pm

JonnoSamurai schreef:Daarnaast:klopt het dat de koppaking een deel van het olie toevoer/afvoer kanaal tegenhoud? Op de foto linksonder en dus ook bij de 1e en 2e cillinder waar de koppaking lek is.. Toeval? Kan ik de nieuwe koppaking opboren bij dit gat voor meer flow?

voor zover ik weet hoort dat gat open te zijn, en heeft de koppakking mogelijk verkeerd gezeten, dit zou dan ook koelingsproblemen kunnen veroorzaken.
Toyota Landcruiser HDJ75 pick-up BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
Toyota Landcruiser HDJ100 pick-up, in aanbouw
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nlhttp://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki
Veelpleger

Berichtdoor JonnoSamurai » ma aug 30, 2021 9:01 am

@rampestamper, Inderdaad geprobeerd en er lijkt geen verstopping te zijn.
Die vacuum vervroeging is een goed punt, ik heb inderdaad de vacuum slang er op gehad bij het afstellen van de onsteking ](*,) Dom..
Lees nu dat bij snelweg en stationair gebruik dit vooral van invloed kan zijn, als de vervroeging goed werkt heb je een beter rendement en dus minder hete motor omdat de brandstof wordt omgezet in kracht i.p.v. in warmte. Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn. Thanks!
JonnoSamurai

Berichtdoor JonnoSamurai » ma aug 30, 2021 9:23 am

@sanderunizuki Jaa dat leek mij ook. Echter kom ik op youtube bij verschillende samurai's dezelfde koppakking tegen en zie ook geen andere in de verkoop dus dit lijkt toch de goede te zijn. Hij past er ook maar op 1 manier op. https://www.youtube.com/watch?v=HqV3trxe5Fk&t=16s (1:30)
JonnoSamurai

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN