• Advertisement
Euro4x4Parts

trillende samurai

Motor, bakken, diff's & assen

trillende samurai

Berichtdoor kraap » di maart 16, 2021 4:00 pm

Hallo 4x4ers,

Ik heb sins een paar weken een Suzuki Samurai tintop super blij mijn eerste rijdende 4x4 :D maar nu loop ik tegen een paar dingen aan.
Er zijn al heel wat aanpassingen aan gedaan maar niet op de beste manier.
Hij heeft grotere veerschommels 4cm en een 3inch verenpakket eronder.
Maar door die enorme lift trilt hij als ik optrek.
Ik heb al veel zitten lezen over dat de bak en de diff de zelfde hoek moeten hebben en dat de aandrijf as niet in een extreme hoek mag staan.
Nu heb ik zelf als stalen wigjes gemaakt die tussen de as en bladveren zitten van 7graden nu zijn de bak en diff wel weer de zelfde hoek maar nu is mijn aandrijfas 15 graden.
En ik denk dat hij die 15graden nog steeds niet leuk vind.

Nu zijn er 2 opties die ik kan bedenken:
1: is weer een stuk verlagen maar dat zou ik minder leuk voor het beeld.
2: een achteras vinden met een dubbele kruiskoppeling.

Voor optie 2 had ik er wel een aandrijfas met dubbele kruiskoppeling gevonden van Raptor 4x4 maar die kost bijna 600 euro.

Heeft er iemand een beter idee of goedkopere oplossing.
Misschien een andere aandrijfas die wel past.

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-03-16 at 15.29.00.jpeg
WhatsApp Image 2021-03-16 at 15.29.00 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-03-16 at 15.29.00 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-03-16 at 15.29.00 (1).jpeg
kraap

Re: trillende samurai

Berichtdoor Wouter hoeks » di maart 16, 2021 10:09 pm

Vind de hoek van de aandrijfas wel meevallen. Maar ze staan niet helemaal onder dezelfde hoek lijkt het op de foto. Maar of daar de trilling van komt :-k
Zijn de rubbers van de tussenbak nog goed?
Wouter hoeks

Berichtdoor kraap » di maart 16, 2021 11:12 pm

De diff en de bak zijn allebei 4 graden, de aandrijfas is nu 19 graden. De rubber van de bak zijn allemaal nog goed. Ik had gelezen dat je aandrijfas niet boven de 10 graden mag komen.
Maar die zit nu dus op 15 graden. Ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben.
kraap

Berichtdoor Muddy Bandit » wo maart 17, 2021 12:48 am

Trillingen kan zoveel oorzaken hebben: kapot kruisstukje, te strak aangedraaide bouten/versleten bussen van het verenpakket, foute ophanging versnellingbak/tussenbak door versleten of doorgeboute rubbers, kapot lager ergens in de aandrijflijn, een vrijloopnaaf die blijft hangen.... sluit al die mogelijke oorzaken eerst eens uit.

En dan heb ik gelijk ook deze vraag: hoe ver kan je cardanas nog vrij inschuiven?
Die wiggen zijn namelijk zo geplaatst dat je het dif naar beneden hebt gekanteld i.p.v. naar boven, en er zit tevens een dikke (3 cm???) spacer achter de tussenbak om de cardanas te verlengen.
Maar bij het accelereren kantelt de as wel naar boven, en de cardanas moet dankzij die wiggen dus extra in kunnen schuiven en mag daarbij absoluut niet gehinderd worden door de dikte van die spacer. (dat kost je geheid kruisstukjes, toplager en tussenbaklagers)

Normaal gesproken hoef je bij een 3" verenpakket + verlengde schommels helemaal geen wiggen en spacer te plaatsen, het volstaat al om de tussenbak iets te laten zakken door dunnere bevestigingsrubbers te plaatsen.
Bij m'n oude SJ had ik pas een cardanas spacer nodig toen ik een 3" verenpakket + verlengde veerschommels + spoa met elkaar ging combineren (ca. 20 cm verhoging 8) ), en zelfs dat lukte nog zonder rare trillingen.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor kraap » wo maart 17, 2021 10:33 am

bedankt al voor de reacties. het is allemaal nieuw voor mij maar ben leergierig.

Zal even wat punten doornemen die ik al heb gechecked.
rubbers van de ophangingen zijn allemaal nog goed.
verenpakket is redeijke nieuw zei de vorige eigenaar.
kapot lager voelde ik zo niet toen ik de assen eraf had.
De vrijloopnaven zijn het ook niet die lopen mooi vrij. heb ook nog niet de cardanas van de vooras gemonteerd.
Er zitten nieuwe banden op.

ik heb wel de spacer er afgehaald die was 2cm. maar nu merkte ik wel dat er speling is op het uitschuif gedeelte van de cardanas.
Dit gedeelte mag toch geen speling hebben???

Goed te horen dat het ook zonder wigjes zou moeten werken. Waar heb je de dunnere bevestiging rubbers vandaan voor de tussenbak ik kon al moeilijk een originele vinden :P
kraap

Berichtdoor Grabber » wo maart 17, 2021 11:05 am

Leuk stukje uitleg over de cardan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cardanaandrijving
De cardanas móét dus juist in en uit kunnen schuiven (in de lengterichting)
Greetz, Grabber
(Pajero 3.5gdi 2002)
Grabber

Berichtdoor brammie » wo maart 17, 2021 3:07 pm

Staat de as wel goed?
Op de foto lijkt het alsof hij 1 spline verkeerd zit.

Haal iig de wiggen, lange schommels en spacer weg.
Zorg dat je kruizen goed zitten en speling vrij zijn.
En is je pignon lager spelingsvrij?
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Berichtdoor kraap » wo maart 17, 2021 5:27 pm

De as staat goed de foto vertekend het een beetje.
Ik kan de schommels niet weghalen want ik heb hem zo gekocht en heb de oude er niet bij gekregen. En ik wil hem eigelijk niet verlagen.

Maar de spacer heb ik al verwijderd.
Maar nu merk ik dus speling op de spline dat mag toch niet?
De kruiskoppelingen zijn nieuw dus dat kan het ook niet zijn.

Het pignon lager voelt wel spelings vrij.
kraap

Berichtdoor brammie » wo maart 17, 2021 10:22 pm

Doe de wiggen er van de andere kant in zodat de as wat omhooggevallen komt.
En zit het rubber goed?
Ik heb ooit eens een slap rubber om het schuifstuk gehad en daar trilde de halve sam van uit elkaar
They will not contol us.
We will be victorious!
brammie
Veelpleger

Berichtdoor Muddy Bandit » wo maart 17, 2021 11:14 pm

kraap schreef:
ik heb wel de spacer er afgehaald die was 2cm. maar nu merkte ik wel dat er speling is op het uitschuif gedeelte van de cardanas.
Dit gedeelte mag toch geen speling hebben???

Goed te horen dat het ook zonder wigjes zou moeten werken. Waar heb je de dunnere bevestiging rubbers vandaan voor de tussenbak ik kon al moeilijk een originele vinden :P

Ik heb voor die dunnere rubbers altijd de originele rubbers die tussen body en chassis zitten gebruikt, de bevestigingsgaten ruim uitboren en dan een bout erdoor.
Zie hieronder links op de foto:
dwarstraverse 2.JPG

De tussenbak zakt hiermee ongeveer 2 cm.

Iets speling hoort op het schuifstuk van de cardanas, er moet daar namelijk voldoende ruimte zijn voor vet om de spiebanen te smeren... als dat schuifstuk niet soepel kan bewegen (door roest, uitgedroogd vet of ruimtegebrek) krijgen de kruisstukjes en lagers in en rondom de cardanas stevig op z'n donder.
In gemonteerde ruststand moet er ook voldoende lengte aan schuifstuk uitgeschoven zijn, dit is noodzakelijk om veerweg en askanteling op te kunnen vangen... als je die rubber hoes even los haalt moet er zondermeer al 3-4 cm schuifstuk zichtbaar zijn onder het vet.
En het schuifstuk kan trouwens maar op 1 juiste manier in elkaar geschoven worden: op de kopse kanten van beide schuifstukdelen staat een merkteken in de vorm van een ingeslagen punt, deze merktekens moeten met elkaarovereen komen. (in die stand is de cardanas namelijk gebalanceerd)
Wat de kruisstukjes betreft: deze moeten volledig spelingvrij zijn maar ook soepel kunnen bewegen.... en een goede controle is alleen mogelijk bij een gedemonteerde cardanas, want een vastgeslagen kruisstuklagertje kan ook nog prima spelingvrij zijn.
Rustig aan.....
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Muddy Bandit » wo maart 17, 2021 11:23 pm

Dus wiggen er tussen uit of andersom plaatsen, spacer weg, cardanas checken. (en controleer gelijk ook even het kruisstukje van de cardanas tussen motor en tussenbak, wordt vaak vergeten)
Als er dan nog problemen zijn dan zit het ergens in de as/bladveren of tussenbak.
Rustig aan.....
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor kraap » za maart 20, 2021 8:21 am

Bedankt iedereenvoor jullie raad. Ik ga er mee aan de slag :D
kraap

Berichtdoor crelesy » zo maart 21, 2021 8:33 am

Ik zou zoals Bram zegt in ieder geval de verlengde schommels weg halen. Das echt de slechtste manier van verhogen. Je stuurgedrag zal veel verbeteren en alle hoeken zijn weer oke. Wiggen er uit. Zo te zien kom je echt geen hoogte te kort dan hoor. 4cm langere schommels geeft maar 2cm verhoging..

Ik had altijd een trillingsvrije Sam. Tot ik een keer de cardanas er af had. Ik schoof m uit elkaar en al de nylon coating kwam er af. Gewoon met vet in elkaar gezet. Ik hield iets speling. En bij snelheden boven de 50 altijd trillingen. Tenzij de as diep in elkaar geschoven is. Dan geen speling meer.
Sinds ik zelf weer een nieuwe coating heb aangebracht zijn de trillingen veel minder. Ik krijg het echter nooit meer zo mooi als origineel en zeker niet zo slijt vast.
Moet gewoon een nieuwe worden... Ooit.
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Berichtdoor Arnoud » zo apr 04, 2021 8:47 pm

Trilling zou ik toch in de aandrijfas zoeken.
Die van mij is 5 inch verhoogd en heb verschillende trillingen gehad.
Pas nog een kapot kruisje..
Net weer gewisseld met een goede aandrijfas en weer nagenoeg trillingsvrij.
Ook met verlengde schommels achter..
Geen spietjes nodig tussen de as..
Je aandrijfas eens met iemand uitwisselen om te proberen..
Arnoud

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN