• Advertisement
4x4 Haarlemmermeer

Lunchbox locker

Motor, bakken, diff's & assen

Lunchbox locker

Berichtdoor Jimny92 » zo aug 02, 2020 8:45 pm

Hallo, ik heb een lunchbox locker in mijn jimny gezet. Na wat proefritten, in woonwijk, hoor je hem maar soms klikken. Bij bochten zonder gas echt los te laten hoor je niks alleen het wringen van band in de binnen bocht. En loopt hij dus niet vrij. Is dit normaal? Ik had zelf de verwachting dat hij eerder vrij zou gaan lopen in bocht maar ik heb hier verder geen ervaring mee. Heeft iemand ervaring met dit type lockers en wanneer ze in de regel vrij gaan lopen? Of lukt het meer op een starre achteras die ook af en toe een klikt. Of heb ik wat fout gemonteerd?
Jimny92

Re: Lunchbox locker

Berichtdoor Muddy Bandit » ma aug 03, 2020 12:30 am

Lastig te zeggen, dat soort lockers zijn er in verschillende merken en uiteenlopende kwaliteiten.... en verder zijn en blijven het onvoorspelbare dingen op de weg.
Kan zijn dat de meuk gewoon even op elkaar in moet slijten, kan zijn dat er dunnere shims geplaatst moeten worden, kan zijn dat je toch iets fout hebt gedaan, kan zijn dat je slechte chinese rommel hebt gekocht.

In principe rijd je door die locker gewoon continu met een gesperde as.
Hoe stugger de veertjes hoe meer kracht er nodig is (dus hoe moeilijker het gaat) voordat de veerdruk die sperstand vrijgeeft, hoe slapper de veertjes zijn (of versleten veertjes/pennetjes) hoe gemakkelijker het gaat.
Ik ga er maar van uit dat je alles correct volgens het boekje gemonteerd (en gecontroleerd) hebt en het dif afgesteld is... gooi eens 150 kg lading achter in de auto en probeer eens of er dan verbetering is?
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Jimny92 » ma aug 03, 2020 4:24 pm

Hoi, na het plaatsen heb ik gecheckt volgens boekje en werking klopte. Auto weegt natuurlijk niet veel en daardoor misschien weinig druk op achter wielen.ik heb hem gekocht bij jimnybits dus naar mijn verwachting geen chinese rommel. Je zou wel zeggen dat ze rekening houden met de veertjes dat het een lichte auto is.
Ik zal eens meer gewicht erin doen en kijken wat er gebeurt. Ik rijd er nagenoeg niet mee op de weg dus is ook weer niet een groot probleem
Jimny92

Berichtdoor camelroel » za aug 29, 2020 8:21 pm

De werking van automatische lockers is zoals je beschrijft. Bochten moet je zonder gas nemen.
Het langzaamst draaiend wiel wordt aangedreven dus alle kracht gaat naar het binnenste wiel dus dis kan dat vaak niet verwerken als de beide wielen dezelfde snelheid hebben wordt de kracht weer verdeeld.
Het sneller draaiend deel/kant loopt vrij en dan hoor je het klikken.

Dus ik denk dat ie werkt zoals die moet doen. Jouw nadeel is een korte lichte auto met volgens mij geen permanente 4x4.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN