• Advertisement
ALLETOUW.NL

Schudden + slagen van stuur bij 70km/u

Motor, bakken, diff's & assen

Schudden + slagen van stuur bij 70km/u

Berichtdoor k_a_lf » di nov 06, 2018 7:23 pm

Heb een probleem met mijn Disco 1 300tdi automaat.
Een paar weken geleden begon opeens het stuur enorm te slaan rond 70km/u. Even afgeremd, terug versneld en hij had het op dat moment niet meer. Maar de ene keer wel en de andere keer niet. Had ondertussen alweer zo'n 500km gereden met een niet al te best uitgelijnde spoorstang, dus er moest een keertje iets gaan slijten :oops: .
Toen ik thuiskwam de voorkant even opgekrikt en vastgesteld dat er voelbaar speling zal op de swivelpinnen (dus enkel speling met handen op 6u en 12u). Was er niet uit te krijgen met minder of andere shims, dus alles maar nieuw besteld. Afgelopen weekend nieuwe swivelpinlagers en onderste en bovenste pin gemonteerd (geen Britpart spul, maar OEM). Alles volgens de workshop manual afgesteld en speling was weg.
Testrit gedaan en slagen van het stuur was er nog steeds een beetje maar wel minder.

Vandaag dan ook maar gelijk de sporing even goed laten zetten bij de bandencentrale en gelijk mijn wielen nog maar eens laten balanceren vermits ik het vermoeden had dat er hier en daar wel enkele gewichtjes verdwenen waren.

Dus met een goed gemoed bij de bandencentrale vertrokken en op weg naar huis vastgesteld dat bij 70km/u het stuur nu altijd begint te slaan en de auto ook helemaal door elkaar geschud wordt. Niet bij snelheden lager dan 65km/u en ook niet als ik sneller rijd dan 75km/u. Zowel wanneer ik versnel als wanneer ik bijvoorbeeld rem om van 90 naar 50 te gaan.

Er zijn een aantal zaken die ik sowieso nog moet nakijken, maar wou hier toch ook eens even informeren waar ik best begin te zoeken. In ieder geval nog even mijn eigen bedenkingen:
- kogelgewrichten van stuur- en spoorstang zijn maar 4 maanden oud dus zouden ok moeten zijn
- preload van de linkse swivelpin heb ik nu nog niet gecontroleerd, maar zit alleszins geen voelbare speling op
- rubbers/busseb van de draagarmen zijn 1 jaar/2000km geleden nieuw origineel Land Rover gemonteerd lijkt me dus sterk dat die slecht zijn, maar nog te controleren
- het simpelste: wielen voor en achter eens wisselen heb ik ook nog niet geprobeerd
- linksvoor hoor ik in het terrein of bij manoeuvreren bij insturen zo nu en dan wel een *knak*, vermoed een homokineet die eens een trek gehad heeft, maar dat was ook al voor de auto begon te slagen en schudden.
What doesn't kill me only makes me more pissed off...
k_a_lf

Re: Schudden + slagen van stuur bij 70km/u

Berichtdoor jan.ddoor » di nov 06, 2018 7:49 pm

ook wel eens last van gehad, vooral in bochten met spoorvorming .
probleem opgelost door de voor banden op pompen tot boven de 2.6 bar.
jan.ddoor

Berichtdoor opaJan » wo nov 07, 2018 12:58 pm

stuurdemper nazien geeft soms ook niet genoeg demping
opaJan

Berichtdoor Boxman » wo nov 07, 2018 6:46 pm

google is op 'death wobble'....

vaak toch speling op kogels / ophanging of iets dergelijks.
Afbeelding
Boxman

Berichtdoor k_a_lf » wo nov 07, 2018 7:02 pm

Bussen van de panhard stang zijn een beetje versleten. Of ja een beetje, kan ze met de hand een stuk kantelen :lol: . Lijkt me dat dat de boosdoener wel zal zijn dan :mrgreen: .
k_a_lf

Berichtdoor atlas1302 » do apr 25, 2019 6:41 pm

Interessant topic, ik volg het graag. Heb nu hetzelfde probleem met mijn Patrol GR en had het ook met mijn Landcruiser 4.2 HJZ.

De landcruiser daar was het stuurhuis de boosdoender, de Patrol schijnbaar ook...heb het stuurhuis uit elkaar gehaald, gezuiverd en wat geslepen en gepolijst, en weer gemonteerd. We wachten op de afstelbare fusee kogels zodat na montage de testrit kan beginnen.

Banden spanning lijkt me ook erg belangrijk, maar wat zo`n erg hevig schudden veroorzaakt zou ik toch graag eens precies willen weten.

Dus, houd ons op de hoogte. 8)
atlas1302

Berichtdoor k_a_lf » vr apr 26, 2019 11:16 am

Na het vervangen van de bussen van de panhard stand was het probleem inderdaad opgelost bij mij :wink: .
k_a_lf

Berichtdoor Ranger » ma apr 29, 2019 2:39 pm

'Death wobble' schijnt m.n. bij starre assen i.c.m. schroefveren veel voor te komen en is meestal terug te leiden naar speling op een bus, lager, kogel, etc. (stuurdempers maskeren het probleem vaak, maar verhelpen het niet).
Wij hebben het bij de Landcruiser (HZJ, dus bladgeveerd) echter ook gehad en daar kwam Sanderunizuki met de gouden tip; de fuseelagers waren een beetje ingeslagen wat dit probleem dus ook kan veroorzaken.
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor sanderunizuki » ma apr 29, 2019 9:23 pm

Ranger schreef:'Death wobble' schijnt m.n. bij starre assen i.c.m. schroefveren veel voor te komen en is meestal terug te leiden naar speling op een bus, lager, kogel, etc. (stuurdempers maskeren het probleem vaak, maar verhelpen het niet).
Wij hebben het bij de Landcruiser (HZJ, dus bladgeveerd) echter ook gehad en daar kwam Sanderunizuki met de gouden tip; de fuseelagers waren een beetje ingeslagen wat dit probleem dus ook kan veroorzaken.

Volgens mij kun je dit nog iets stelliger zeggen, komt een death wobble altijd uit de fuseelagers, en verergerd speling op stuurkogels, versleten schokbrekers en onbalans in de banden enz enz het alleen maar (mits de vooras niet is gekanteld door een verhoging) Dus als je geen speling hebt op kogels, banden goed gebalanceerd zijn, wiellagers spellingsvrij enz, maar wel ingeslagen fusee lagers, dan kan het zijn dat je niks merkt, of alleen heel af en toe.
Toyota Landcruiser HDJ75 pick-up BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
Toyota Landcruiser HDJ100 pick-up, in aanbouw
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nlhttp://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki
Veelpleger

Berichtdoor Ranger » di apr 30, 2019 8:46 am

Vervelende daar aan is overigens dat er in de hele ophanging geen speling is te voelen; pas als je de boel uit elkaar gaat trekken is dit te zien...
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor atlas1302 » di apr 30, 2019 12:48 pm

'Death wobble' Fusee lagers daar denk je niet snel aan omdat het i.d.d lijkt alsof alles spelingvrij is. En ja, laatst met mijn HZJ overkwam het mij toch ook een keertje na een hele lange tijd van goed rijgedrag. Dus die fuseelagers zouden dus zeker de oorzaak kunnen zijn.

Met die Patrol zelfde verhaal, even wachten op de stuurkogels en dan een testrit maar......ik denk dat de fuseelagers ook ingeslagen zijn. De kans acht ik groot in ieder geval.

Bij @k_a_lf is het gelukkig opgelost succes, op Patrol4x4 lees ik wel anders. De fusee lagers hebben adjusting shims....om af te stellen. Nu lees ik op dat beroemde forum dat sommige de shims weglaten waarna het probleem is opgelost. Dit is het geval bij een Patrol Y60 in ieder geval!

De persoon was wel zeer blij dat het probleem was opgelost, maar hij vroeg zich ook hardop af wat kan die shims nou zoveel uitmaken voor die bizarre wobbling. De discussie was verdeeld maar ik denk dat iedere speling een soort van resunancie teweeg brengt wat tot wobbling uit.

Na het vernieuwen van de stuurkogels en afstellen wiellagers/stuurhuis (panhard bussen al gedaan) en het probleem blijft, dan ga ik zeker met die shims en lagers aan de gang. Verder loopt ie als een zonnetje met die nieuwe nokkenas en afstelplaatjes. :D
atlas1302

Berichtdoor atlas1302 » vr mei 03, 2019 9:07 pm

Als het mag wil ik hier graag een verslag van maken van het death wobble probleem bij een Patrol Y60 van 1990.

- Het stuurhuis was gecontamineerd en er was een braam aanwezig en wat ingesleten tanden heel miniem, verder zag het er gewoon keurig netjes uit.
- Stuurstang waren de kogels behoorlijk gaar, in ieder geval niet strak zoals het hoort.
- Wiellagers en fuseelagers waren als nieuw, geen speling hadden wel nieuw vet nodig. Geen olie te zien.
- Wielbouten slecht en verpesten het schroefdraad van de moeren, dus goed aanzetten onder spanning is niet mogelijk.

Ik denk dat als deze bevindingen zijn opgelost dat we een hele goede stap in de goede richting zijn. Eigenlijk gewoon groot onderhoud wat ieder auto nodig heeft en daar mankeert het wel eens aan.
atlas1302

Berichtdoor atlas1302 » wo mei 08, 2019 2:02 pm

We zijn begonnen met de wielbouten, die hebben we verwisseld voor nieuwe en langer. Ook de wielmoeren zijn nieuw en 44 mm lang. Dat scheelt enorm om de LM velgen vast te zetten, die trillen niet meer.

Fusee lagers eruit en die konden wel een nieuwe vetbeurt krijgen, de shim van 0.5 mm hebben we weg gelaten bij het monteren van de lagers. Dit had ik gelezen op Patrol4x4 dat het probleem ook daar mee was opgelost...bij mij ook hoop ik.

Wiellagers schoongemaakt en weer lekker dik in het vet en strak gemonteerd, alles lijkt daar nu echt in orde te zijn..achterstallig onderhoud.

De stuurkogels laten op zich wachten en als dat is gebeurd dan moet het haast wel lukken, we gaan het zien.
atlas1302

Berichtdoor atlas1302 » di mei 14, 2019 11:08 am

fusee kogel nissan.jpg
fusee kogel nissan.jpg (42.32 KiB) 439 keer bekeken
De stuurstang kogels hebben we zo aangepakt, oude er af geslepen en een nieuwe set "555" komt er op. Een lasmof met schroefdraad M22x1.5 en de kogel kan op de mm nauwkeurig afgesteld worden. Nieuwe stuurdemper ertussen en die fietspomp ertussen uit, dit komt goed.
atlas1302

Berichtdoor atlas1302 » do mei 16, 2019 2:15 pm

Klaar, alles gemonteerd en afgesteld en geen death wobble meer. Ik denk dat het een samenspel is van versleten en niet goed afgestelde onderdelen. Groot onderhoud speelt volgens mij dan ook zeer grote rol.
Die wielmoeren en bouten bijv. waren helemaal afgeklauwd, bovendien ook tekort voor all. velgen en die moeten toch vast op 118-140 Nm. Nu staan ze op 125 Nm en dat voelt toch alweer een stuk beter aan.
Nu maar eens gassen met die turbo, wil nu weleens meemaken of dat echt een groot verschil uitmaakt t.o.v. de Landcruiser 4.2 zonder turbo. Dat loopt ongelooflijk mooi op dit moment er zit veel kracht in.
Bijlagen
stuurstang patrol.jpg
stuurstang patrol.jpg (37.84 KiB) 397 keer bekeken
atlas1302

Volgende

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN